Největší dopravní stavbou Královéhradeckého kraje je bezesporu budoucí úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře. Ten dostanou řidiči k Vánocům letošního roku. Současný termín otevření podle Ředitelství silnic a dálnic platí. 22 kilometrů dlouhý kus silnice se má otevřít 17. prosince.
Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Jaroměře je rozdělena do dvou etap. Jako první je úsek z krajské metropole do Smiřic, druhý je ze Smiřic až do Jaroměře. V obou případech se i přes současnou pandemii a nepříznivé počasí daří dodržovat stanovený harmonogram.
Na prvním úseku už mohou řidiči vidět vyasfaltovaný povrch a velkou část dálniční křižovatky nedaleko ČKD. „Dále se zpevňují svahy a u většiny mostů je již hotová nosná konstrukce. Nyní se pracuje na téměř 400 metrů dlouhé estakádě přes Trotinu,“ potvrdil Hradecké Drbně mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Řidičům se po několika měsících otevřel i nadjezd přes budoucí estakádu. Ten spojuje městskou část Kukleny a obec Stěžery. Nově se ale od 13. ledna uzavře část Klacovské ulice u Chaloupek. Ta bude neprůjezdná do konce ledna příštího roku.
Podobná situace je i na druhém úseku před Jaroměří. I zde se dokončují mostní konstrukce. „Na části trasy jsou již položeny asfaltové vrstvy či nainstalovány protihlukové stěny,“ dodává mluvčí.
Nový úsek dálnice D11 ulehčí současné silnici I/33. Tu denně používá několik desítek tisíc řidičů na cestě do Jaroměře, Náchoda a Polska. Právě v Jaroměři a Náchodě už silnice nedokáže efektivně sloužit.
Delší z obou částí měří 15,2 kilometrů a na trase silničáři budují celkem 11 mostů o celkové délce přes jeden kilometr. Největším bude mimoúrovňová dálniční křižovatka se silnicí I/35 před Hradcem Králové. Cena tohoto úseku je necelých 2,6 miliardy korun.
Druhý úsek měří pouze 7,2 kilometrů. Zde budou řidiči pravidelně přejíždět pět mostů o celkové délce 676 metrů. Největší stavbou bude křižovatka a napojení na budoucí obchvat Jaroměře (silnici I/33). Cena druhého úseku je 1,5 miliardy korun.
V roce 2023 by se měl na trasu D11 napojit obchvat Jaroměře. „Nejprve musí být dokončena soutěž na zhotovitele stavby. Termín pro podání nabídek končí 3. února letošního roku,“ vysvětluje mluvčí ŘSD. Nabídky posoudí hodnotící komise a doporučí společnost, se kterou by mělo ŘSD uzavřít smlouvu.
Obchvat by měl z Jaroměře vyvést hlavně tranzitní dopravu ve směru z Hradce Králové na Náchod a Polsko. Na jeho budoucí trase vykoupilo ŘSD přes 90 procent pozemků. Se zahájením stavby počítá v roce 2021.
Cena 6,5 kilometrů dlouhého obchvatu se aktuálně odhaduje na částku 863 milionů korun bez DPH.
ŘSD zahájilo výběrové řízení na zhotovitele stavby „I/33 Jaroměř, obchvat“. Budoucí 6,6 km dlouhý obchvat výrazně zkapacitní stávající průtah městem. Předpokládaná hodnota zakázky je 862,6 mil. Kč bez DPH. Zahájení stavby plánujeme již v příštím roce. https://t.co/VenNZZxPcX pic.twitter.com/l4EF1g50zp
— ŘSD Královéhradecký kraj (@RSD_KHradecky) December 17, 2020
Samotná stavba dálnice D11 u Prahy začala už před třiačtyřiceti lety. Úplně původní plán začal vznikat dokonce už před II. světovou válkou. Jako první se začal připravovat 8,3 kilometrů dlouhý úsek Praha – Jirny. Do provozu byl uveden o šest let později společně s druhým úsekem do Bříství. Ten se začal stavět o dva roky později.
Zatím poslední zprovozněný úsek začal vznikat v lednu 2005. První řidiči se do Hradce Králové dostali až o 13 let později. U sjezdu na Kukleny byla dálnice slavnostně otevřena 21. srpna 2017. Kompletně hotová dálnice D11 bude mít 155 kilometrů a spojí hlavní město s Polskem. V současné době je v provozu 91 kilometrů.
Po otevření dvou nových úseků do Jaroměře budou chybět dvě poslední části. Jako první by se měl v roce 2027 otevřít poslední 21 kilometrů dlouhý úsek mezi Trutnovem a státní hranicí. O rok později se počítá se zprovozněním kompletní dálnice. A to otevřením 19,6 kilometrů dlouhé části z Jaroměře do Trutnova.
Navazující úsek z Jaroměře se má začít stavět za čtyři roky. Poslední část před hranicí s Polskem v roce 2024.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Ta dálnice se začala stavět v roce, kdy jsem se narodil. Sice jsem ještě mladý kluk plný elánu, ale i tak se mi zdá, že tempo výstavby není nijak závratné. Ale vidím i jistou naději pro své prapravnuky. Je tu sice malá, ale nezanedbatelná šance, že se dostanou po dálnici i do Brna. Pokud se tedy ovšem to té doby nevrátí do módy povoz tažený voly. Při redukci politického aparátu na všech úrovních by to byla ekologická varianta s nadbytkem pohonných jednotek.
No tak slava!!! Uz v roce 2028 jsme na hranicich. Jenze polaci budou na hranicich uz za dva roky. . No nic. ANO, uz je lepe.
rychlost s jakou se u nás staví je neuvěřitelná o ceně nemluvě.