V posledních dnech se v Jičíně rozhořel boj o provozovatele tamního letiště. To patří státu a dlouhá léta ho zdarma provozuje aeroklub. Do nového výběrového řízení se nyní přihlásila i jedna z největších leteckých škol v České republice. Ta má v plánu letiště zmodernizovat a postavit na něm takzvané Hangar Homes. To se nelíbí místním ani radnici, která podpořila nově vzniklou petici. Podle letecké školy je vše o dialogu a není třeba se obávat zvýšené hlučnosti nebo nočního létání.
Hradecká Drbna získala vyjádření Barbory Ondrejkové z letecké školy Flying Academy, která tvrdí, že spor mezi leteckou školou a tamním aeroklubem trvá delší dobu. Od roku 2021 škola na letišti vlastní pozemek, ale kvůli pravidlům stanovených Aeroklubem Jičín ho prakticky nelze využívat.
„I přes dva roky snah o dohodu s Aeroklubem jsme se bohužel nedokázali domluvit na společném řešení,“ uvádí Ondrejková. Jde například o pravidlo, že letiště může být využíváno pouze ke sportovnímu a rekreačnímu létaní. Těžká letadla navíc mohou do vzduchu pouze kvůli činnosti zaměřené na ochranu životního prostředí.
„Co se týče samotných restrikcí, je především zarážející, že Aeroklub Jičín neomezil žádnou z činností, kterou provádí, ale omezil právě naši školu, která letiště Jičín v minulosti nikdy pravidelně nevyužívala. Takže toto omezení je založené na pocitech, nikoliv na skutečných datech,“ komentuje omezení provozu na letišti Ondrejková.
Pondělí, 28. srpna 2023, 06:00
Lidé z jičínské radnice, obyvatelé města i piloti z tamního aeroklubu se pustili do boje proti velké letecké škole, chce obsadit letiště v Jičíně. To patří státu a do výběrového řízení na nového provozovatele se přihlásila letecká škola Flying...
Letecká škola se zároveň pozastavuje nad způsobem komunikace směrem k veřejnosti a do médií. Velice často je řečeno například noční létání. Tamní letiště však není na noční provoz certifikováno. Ani nový provozovatel proto nebude moct letadla poslat do vzduchu za tmy.
„Z naší strany taková certifikace není v plánu. Skutečnost, že letiště nemá osvětlenou dráhu, jasně ukazuje, že tyto informace jsou prezentovány za účelem znepokojení místních obyvatel,“ uvádí letecká škola. Podle Ondrejkové může o certifikaci rozhodnout pouze Ministerstvo dopravy.
Na otázky ohledně hustoty provozu letecká škola nedokáže s přesností odpovědět. Nevylučuje však, že by mohla počet pohybů na letišti ještě o něco snížit. „Pokud jde o konkrétní počet letů na letišti Jičín, v současnosti nemohu poskytnout exaktní údaje. Statistiky z roku 2022 ukazují, že na letišti Jičín bylo provedeno více než tisíc pohybů, z nichž 4 542 spadalo do kategorie letadel s hmotností nad 600 kg MTOW,“ uvedla letecká škola.
V případě, že by se letecká škola stala novým provozovatelem letiště, mohlo by v areálu vzniknout několik Hangar Homes. Jde o speciální hangáry, ve kterých se lze ubytovat. Každý z nich má přistavěné druhé patro s kompletním zázemím.
„Tyto domy v podstatě slouží jako multifunkční zázemí pro další společnosti či jednotlivce působící v leteckém průmyslu a můžou sloužit například k opravám letadel, instalaci nové avioniky, výrobě drobných letadlových celků, a dokonce i pro hangárování kluzáků,“ uvádí letecká škola pro Hradeckou Drbnu.
Do karet letecké škole hraje i územní plán, který umožňuje výstavby pro skladování, administrativu a související činnosti. Kromě toho umožňuje i stavby pro dočasné ubytování uživatelů a zaměstnanců.
„Máme sice vyjádření Stavebního úřadu Jičín, ale zástupci obcí se zdají jednat, jako by nebyli obeznámení s územními plány svých vlastních obcí, které podléhají jejich schválení,“ dodává Ondrejková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.