Lidé z jičínské radnice, obyvatelé města i piloti z tamního aeroklubu se pustili do boje proti velké letecké škole, chce obsadit letiště v Jičíně. To patří státu a do výběrového řízení na nového provozovatele se přihlásila letecká škola Flying Academy. Tamní obyvatelé se proto obávají zvýšeného hluku v okolí. Vznikla i petice.
Aeroklub Jičín provozuje malé letiště s travnatou plochou nepřetržitě už od roku 1949. To patří ministerstvu dopravy, které se teď pustilo do výběru provozovatele na následující období. Běžnou formalitu však narušila jedna z největších leteckých škol u nás, která má o letiště v Jičíně zájem.
V aeroklubu je několik desítek pilotů, kteří letiště využívají bezplatně. Na oplátku se o areál starají a letiště udržují v chodu. Ve výběrovém řízení to může být velká nevýhoda, protože letecká škola nabízí státu pronájem.
„Aeroklub je zájmové sdružení pětatřiceti lidí, každý druhý tam jezdí drahým autem, za ním má větroně za víc než dva miliony. Myslíme si, že stát by takové sdružení neměl podporovat, měl by podmínky narovnat a mít z toho nějaký příjem,“ uvedl pro server iDnes ředitel společnosti Flying Academy Radim Olbrecht.
Za Aeroklub Jičín na letišti se postavila i samotná radnice. „Plně v této věci podporuji aeroklub a přeji si, aby mu letiště zůstalo. Rada města v této věci podnikla všechny potřebné kroky. Nesouhlasíme, aby letiště ve Vokšicích provozoval jiný uživatel,“ uvedl ve svém prohlášení starosta Jičína Jan Malý (ANO).
Současný provozovatel letiště upozorňuje, že s novým nájemníkem by mohl zhoustnout letecký provoz nad městem. Současný klub létá jen o víkendech a svátcích. A to pouze za dobrého počasí. Právě pravidla leteckého provozu si radnice s klubem stanovila ve zmíněné dohodě.
Podle této dohody může Aeroklub Jičín letiště využívat pouze ke sportovnímu a rekreačnímu létání. Kromě toho dohoda mluví i o zákazu motorového létání v noci. Těžká letadla navíc mohou do vzduchu pouze kvůli činnosti zaměřené na ochranu životního prostředí.
„Je evidentní, že v případě provozování této společnosti na letišti v Jičíně, přestanou platit veškeré stávající dohody, včetně písemných, které Aeroklub Jičín s městem Jičín a s okolními obcemi má, a podle nichž všichni společně vzájemně a v souladu spolupracují,“ tvrdí předseda Aeroklubu Jičín Aleš Holoubek.
Proti novému provozovateli letiště v Jičíně se postavilo i několik okolních obcí. „Jelikož máme obavy z možného špatného vývoje situace na letišti rozhodli jsme se pokusit se kontaktovat přímo ministra dopravy a seznámit ho se situací na letišti. Ve spolupráci se zástupci města Jičína jsme oslovili hejtmana Královéhradeckého kraje a požádali ho o pomoc s kontaktováním přímo ministra dopravy,“ uvádí ve svém prohlášení Michal Rambousek, starosta nedalekého městyse Podhradí.
Proti novému provozovateli letiště v Jičíně vznikla i petice, kterou podepisují lidé z Jičína i jeho okolí. V současné době se na petičních arších sešlo zhruba 1300 podpisů.
Petiční dokument si mohou lidé stáhnout on-line na webových stránkách neleteckeskolejicin.cz. Podepsat ho mohou i na jednotlivých petičních místech, kterých je po městě hned několik. Petiční stánky jsou ve Valdštejnově muzeu a mincovně, Kavárně Don Cortes, Městském informačním centru nebo například v obchodu Květiny Ruská.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Docela nevyvazeny clanek o Letisti Jicin. Jedna se o verejnou dopravni infrastrukturu letiste ve vlastnictvi statu. Z te nemuze nikdo nikoho vystrnadit. Opak je pravdou, letiste se musi dle platne legislativy vyuzivat nediskriminacne. To ovsem neznamena, ze Aeroklub Jicin, ktere ma letiste v uzivani formou dotace " zdarma propujcene" nemuze navysit poplatky za vyuziti letiste o 500% [ ucinil tak v prosinci 2022] a nadale sam za vyuzivani letiste neplatit. Respektive cituji z clanku: "V aeroklubu je několik desítek pilotů [ cca 35 clenu], kteří letiště využívají bezplatně" CR nemuze nadale byt dotacni ekonomikou, kde stat bude pomoci dotace zvyhodnovat malou skupinu obcanu na ukor jine. Ktera pomoci dotacni vyhody bude drtit konkurenci brutalnim navysenim poplatku. Cilem dotaci je srovnavat rozdily a zvysit konkurenceschopnost a zvysit nabidku a uroven poskytnutych sluzeb. Soucasna situace, kdy Aeroklub Jicin jako soucasny provozovatel Letiste Jicin a beneficient dotace [ bezuplatne propujceni statni dobravni infrastruktury] svymi kroky defakto vystvava vsechny ostatni provozovatele. Flying Academy je spolumajitelem letiste a to jiz 2.5 roku. Po tuto dobu neni schopna na letisti existovat/fungovat s ohledme na omezeni, ktere Aeroklub Jicin nastavil. Kdy Aeroklub Jicin sve zavazky, ktere v Dohode se Zastupci obci porusuje, Flying Academy zavazky Dohody se Zastupci obci dodrzuje. V tomto kontextu zni komicky zastupce Aeroklubu [ ktery prokazatelne porusuje dohody, ktere s obcemi podepsal ve zminene dohode] „Je evidentní, že v případě provozování této společnosti na letišti v Jičíně, přestanou platit veškeré stávající dohody, včetně písemných, které Aeroklub Jičín s městem Jičín a s okolními obcemi má, a podle nichž všichni společně vzájemně a v souladu spolupracují,“ tvrdí předseda Aeroklubu Jičín Aleš Holoubek. Paradoxni na cele situaci je, ze jedinny kdo Dohodu s obcemi dodrzuje je Flying Academy
Dobrý den, jaký letecký provoz bude vytvářet Flying Academy? Bude Flying Academy létat po 19 hod.? Půjdou děti do školy nevyspalé? EU je dotační ekonomikou.
Ohledne dotazu: "jaky letecky provoz bude vytvaret Flying Academy?[na Letisti Jicin]. Velmi dobra otazka. Flying Academy je bezesporu stredne velka letecka skola ve svetovem srovnani. Bohuzel [ pro nekoho bohudik] podle toho jak se na to divame, FA postupne utlumuje aktivity v CR a presouva se do zahranici. I prestoze jsme ryze ceskou firmou s centralou v CR a pobockami v zahranici, tak podminky nastavene v CR, nejsou v nasem oboru konkurence schopne s jinnymi zememe. Ted to dale zhorsi ozdravny balicek [ ktery se bude velmi brzo projednavat], a ktery rusi vyjimku na mineral tax [spotrebni dan] na letecke palivo pro lety na danovem uzemi CR. Timto krokem, ktery s vysokou pravdepodobnosti projde, ze zasadne navysi cena za letecke palivo. Jen pro zajimavost okolni zeme EU tuto vyjimku maji, stejne jako u tzv "ticheho vina". Muj odhad je takovy, ze se obecne snizi v cele CR letecka cinnost. V teto chvili nedokazi presne stanovit pocet letu na Letiste Jicin. V roce 2022 melo Letiste Jicin dle statistik Ministerstava Dopravy cca 9000+ pohybu a z toho 4 542 letů v kategorii letadel s hmotností nad 600 kg MTOW. Tuto kategorii zruseni vyjimky spotrebni dane => zasadni navyseni ceny leteckeho paliva, zasahne nejvice. Muj odhad je takovy, ze i s moznosti Flying Academy letat na Letiste Jicin, se celkovy pocet pohybu snizi z duvodu navyseni ceny za letecke palivo. [ v soucasnosti FA na letiste Jicin neleta]
Dobry den, dekuji za dobrou otazku. Letiste Jicin je schvalene jako vnitrostatni verejne letiste pro provoz VFR den. Tzn. nikdo vcetne Flying Academy nemuze letat v noci, nebo za spatneho pocasi. Ano souhlasim s Vami, jsme dotacni ekonomikou a to se musi zmenit. FA nabidla za provozovani letiste statu komercni najem a tim odspuntovala debatu, ze byt stat mel efektivne vyuzivat svoji infrastrukturu. Stat se musi chovat jako radny hospodar. Nehlede na fakt, ze z dotace [propujceni 350.000m2] pozemku statni infrastruktury nemuze byt beneficientem sdruzeni cca 35 lidi a nekolik spratelenych komercnich firem. Dale verejne konstatuji, ze FA nema primarni zajem provozovat Letiste Jicin. Pokud se najde subjekt, ktery letiste bude provozovat poctive, nediskriminacne tak nasi nabidku stahneme. Nasim cilem je kultivovat.