Úterý, 11. listopadu 2025, 08:44
Na letišti v Hradci Králové už osmým rokem stojí letoun Mitsubishi MU-2, který zde v roce 2017 nouzově přistál kvůli poruše motoru. Stroj pilotovala Ruska Alexandra Krylova se dvěma techniky na cestě ze servisu v Příbrami do Ruska. Od té doby o něj vlastníci neprojevili žádný zájem.
Jen nezaplacené poplatky za parkování se podle České televize vyšplhaly na zhruba milion korun. Letiště navíc musí letoun hlídat, aby předešlo dalším škodám. „Každé ráno to projdeme, zkontrolujeme zabezpečení plotů a zaplombování letadla,“ popsala pro portál zdopravy.cz situaci Eva Darvašová z Leteckých služeb Hradec Králové.
Letoun už v minulosti navštívili zloději, kteří z něj odnesli elektroniku. Ředitel Leteckých služeb Hradec Králové Pavel Rind přiznal, že komunikace s majitelkou je téměř nemožná. „Nikdo nepočítal s tím, že to budou roky. Dluh dnes činí téměř milion korun,“ uvedl.
Letiště proto zvažuje prodej stroje, aby pokrylo alespoň část nákladů. Podle soudního znalce se nový letoun Mitsubishi MU-2 pro sedm cestujících prodával za šestnáct milionů korun, ale po letech nečinnosti a parkování venku má dnes hodnotu sotva půl milionu.
Letiště Hradec Králové je veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní letiště se dvěma drahami – betonovou a travnatou. Provozovatelem je společnost Letecké služby HK, kterou vlastní město Hradec Králové.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Mimochodem, dobrá reklama na tu opravnu v Příbrami. Dolet až tam odsud do Hradce při cestě do Ruska vypovídá o kvalitě jejich práce. Existuje ještě ta opravna?
Udrzba v Pribrami nemusel vubec souviset s udrzbou motoru.
Naprosto stejná situace byla před lety s letadly osvíceného filantropa a spasitele lidstva, jistého Fischera. Fischera nikdo nepodplatí, znělo tehdy jeho superheslo než se začal cpát do české politiky. Jeho dvě letadla z celkem rychle zkrachovalé cestovky stály přece dost dlouho na letišti v Ruzyni, také bezprizorně jako tohle ruské tady. Nakonec se dostavili technici z Rumunska, cena rozhoduje, nějak to splácali dohromady aby to mohlo odletět do Afriky a tím se tady příběh uzavřel. Návod jak postupovat teď. Co se nesmí v Evropě pohnout, bude v Africe létat s lidmi ještě dalších 88 let.
Fisherovy letadla tam staly kvuli soudnimu sporu. Celou dobu se o ne starali technici a provadeli predepsanou udrbu, aby zustaly letuschopna. Kdyz se to vyresilo, pak na jednom se vymenil motor a odletly ke svemu novemu majiteli.