Cyklisté ve čtyřech oblastech Královéhradeckého kraje mohou ode dneška využívat při svých cestách služeb tradičních cyklobusů. Autobusy umožňující přepravu jízdních kol budou až do konce září v provozu v Krkonoších, Orlických horách, Českém ráji a v Kladském pomezí u hranic s Polskem.
„Momentálně v Hrabačově nakládáme kola na zahajovací jízdu. Nevím, jak jinde, ale tady je zájem velký. Jede nás pětadvacet,“ řekla dnes ráno koordinátorka cyklobusů v Krkonoších Mirka Chaloupská.
V jízdních řádech cyklobusů nenastaly proti minulé sezoně zásadní změny. „V naší oblasti jsou pouze některé zastávky kvůli objížďkám vynechané,“ řekla Chaloupská.
V červnu a září budou linky většinou v provozu o víkendech a svátcích. O letních prázdninách se provoz rozšíří, například v Krkonoších a Kladském pomezí budou cyklobusy jezdit denně. Dopravu financuje z větší části Královéhradecký kraj, na provoz přispívají i jednotlivé mikroregiony.
Cyklobusy lze využít i k návštěvě sousedního Polska. Například linka z Nového Města nad Metují turisty doveze přes Náchod a polské lázeňské město Kudowa Zdrój do orlických horských středisek Zieleniec v Polsku a Orlické Záhoří v Česku. Cestu linka končí v sedle pod vrcholem Šerlich. Druhá linka začínající v Náchodě turisty odveze do Kudowy Zdróje, Karlówa a k poutnímu místu ve Vambeřicích. Ve všední prázdninové dny linka skončí v Karlówě, o víkendech bude zajíždět až do Broumova.
Loni začala sezona cyklobusů 3. června. V hradeckém kraji ročně přepraví kolem 70 tisíc lidí a více než 10 tisíc bicyklů. K nejvytíženějším patří linky na Šerlich a na Pomezní Boudy.
Náklady z veřejných zdrojů na provoz cyklobusů se letos odhadují na 3,5 milionu korun. Deset procent nákladů dohromady uhradí čtyři svazky či sdružení, a to Euroregion Glacensis, obecně prospěšná společnost Branka, Mikroregion Český ráj a svazek měst a obcí Krkonoše. Konečná výše dotace záleží na vytíženosti cyklobusů, která je závislá především na počasí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.