Budova vlakového nádraží v Hradci Králové se otevřela v roce 1857. Nyní se připravuje její největší rekonstrukce v historii. Jde o modernizaci hlavní budovy, opravu stávajících nástupišť a vybudování nového. Práce za 2,5 miliardy korun začnou za dva roky a spojí se s další etapou zdvoukolejnění na Pardubice.
„Je navržena kompletní rekonstrukce technologických zařízení, železničního svršku a spodku, včetně odvodnění. Bude vybudováno nové ostrovní nástupiště číslo 4, rekonstruováno stávající nástupiště 1A a upraveno vnější nástupiště číslo 1,“ vyjmenovala mluvčí SŽDC Nela Friebová.
Správa železniční dopravní cesty opraví i současná nástupiště. Kompletní opravou projdou peróny číslo 2 a 3. A to včetně zastřešení. Díky těmto pracím budou moct vlaky projíždět stanicí rychleji. Maximální povolená rychlost se tak zvýší na 80km/h.
Značná část rekonstrukce bude probíhat v části s kolejištěm. Oprav se však dočká i interiér severozápadní části. Zde už byl před pár měsíci opraven strop. „Kompletně rekonstruovaná střecha nádražní haly nebude dalším etapou rekonstrukce dotčena,“ vysvětluje mluvčí SŽDC Marek Iliáš. Samotný vzhled budovy se nezmění.
S rekonstrukcí vlakového nádraží se začne na začátku roku 2023. Práce potrvají tři roky. „Finance na kompletní rekonstrukci by měl poskytnout stát,“ dodává Iliáš.
Rekonstrukce má trvat necelé tři roky. Její větší část se navíc bude provádět přímo v kolejišti. Cestující se tak musí připravit na komplikace v dopravě. Na takto vytíženém dopravním uzlu se promítnou prakticky po celém kraji.
„Během stavby bude omezený provoz na nádraží. Bude zde zavedený výlukový jízdní řád a spoje budou nahrazeny autobusy. Pohyb cestujících bude omezený a budou využívat provizorní nástupiště,“ vysvětluje mluvčí SŽDC.
Před samotnou rekonstrukcí vlakového nádraží je v plánu zdvoukolejnění tratě z Rosic nad Labem do Stéblové. „Hlavní výhodou bude především zvýšení traťové rychlosti,“ dodává Ilišáš. Kromě samotného zdvoukolejnění projde úsek i kompletní modernizací.
Trať bude mít nové bezpečnostní prvky a vznikne nová zastávka. „Bude zřízena nová zastávka „Stéblová –obec“ v prostoru u přejezdu u obce Stéblová se dvěma postranními nástupišti s přístupem přes přejezd,“ popisuje záměr Iliáš.
V rámci stavby druhé trati vznikne i pět mostů a dva nové podchody. „Na stávajících třech silničních mostech přes železniční trať budou upraveny zábrany proti dotyku,“ dodává mluvčí.
S modernizací tratě z Rosic nad Labem do Stéblové se začne na jaře příštího roku. Práce mají skončit na konci roku 2023, tedy rok po zahájení rekonstrukce na vlakovém nádraží v Hradci Králové. Zdvojkolejnění tohoto úseku vyjde na 2,2 miliardy korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.