Od května v Hradci Králové funguje inteligentní řízení dopravy. Původně měl systém preferovat i vozy hasičů a záchranky. Nakonec se však ukázalo, že každé takové auto musí být vybaveno preferenční jednotkou. To však není levná záležitost. I proto se radnice rozhodla, že hasičům a záchranářům přispěje na nákup formou dotace.
Cena jedné takové jednotky do vozu záchranářů se pohybuje v řádech desítek tisíc korun. Radnice se rozhodla, že z vlastních zdrojů uvolní 1,6 milionu korun. Bez této preferenční jednotky automobil nemůže komunikovat s inteligentním systémem a ten ho neupřednostní.
„V případě, že se vozidlo složek IZS (vybaveno preferenční jednotkou) se zapnutými majáky blíží ke křižovatce, dokáže jej systém na přibližně tři sta metrů rozpoznat a upravit aktuální dopravní situaci. V praxi to vypadá tak, že na většině semaforech se postupně zapne červená a zelená bude svítit pouze v jízdním pruhu průjezdu záchranného vozidla,“ popisuje v tiskové zprávě náměstek Miroslav Hloušek (ODS).
785 tisíc korun dostane na pořízení jednotek Zdravotnická záchranná služba Královéhradeckého kraje. Stejnou částku od města obdrží i hasičský záchranný sbor. Za tyto peníze mohou sbory pořídit zhruba 20 preferenčních jednotek.
Do vozů MHD už tato zařízení byla instalována. „Je to jiný druh preference než u záchranných složek. V případě MHD jde pouze o podmíněnou preferenci, je-li to možné. To znamená, že pokud nabírá autobus zpoždění, tak se systém pokusí prodloužit zelenou ve směru jízdy autobusu,“ vysvětluje náměstek Hloušek. Preferenční systém pro vozidla MHD začne plně fungovat po dokončení nového odbavovacího systému Dopravního podniku města Hradce Králové.
Chcete se více zapojit do tvorby článků? V dotazníku můžete redakci vzkázat, jaká témata vám na Drbně chybí. Díky zpětné vazbě se můžete podílet na tom, jakým tématům se budou redaktoři věnovat. Registrovaní uživatelé po vyhodnocení zpětné vazby získají informace o tom, co jsme díky čtenářům zjistili.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Až o tomto systému řízení dopravy budete psát příště, mohli byste sepsat seznam konkrétních lidí na radnici, kteří to prohlasovali. Abychom se mohli podle toho zařídit.