Od začátku května funguje v plném provozu Inteligentní systém řízení dopravy v Hradci Králové. Od jeho fungování si město slibovalo bezpečnější a také plynulejší dopravu. Semafory mají pouštět MHD i některé vozy IZS. Kromě toho funguje i několik nových radarů. Jen za první tři týdny radnice zaznamenala osm tisíc přestupků. Jak jsou s fungováním nového systému spokojené jednotlivé zastupitelské kluby?
Odpovědi nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle data a času doručení do redakce. Neodpověděli Irena Němcová (SPD), Adam Záruba (Změna pro Hradec), Pavlína Springerová (HDK+TOP09).
Sobota, 13. května 2023, 07:20
Od začátku měsíce v Hradci Králové funguje Inteligentní systém řízení dopravy. Po jeho zprovoznění měla být doprava městem plynulejší a bezpečnější. Úkolem systému bylo předcházet zbytečnému čekání na křižovatkách, měl přednostně pouštět vozy MHD a...
Denis Doksanský (ANO)
Rozpaky. To je termín, který vystihuje pohled na inteligentní dopravní systém a dosavadní zkušenosti s ním. Slýcháme mnoho názorů, že leckde byla doprava plynulejší bez něj a vícero osobních zkušeností tomu odpovídá. Další rozpaky se týkají množství měřených úseků, neboť při zavádění systému bylo zdůrazňováno, že jeho primárním cílem není výběr pokut. Žel realita tomu neodpovídá. Nových stacionárních radarů a měřených úseků lze vidět mnoho, přičemž zatím není vyřešen systém zpracovávání pokut, ani kolik úředníků navíc k tomu bude třeba na magistrátu města zaměstnat apod. Snad nakonec většina výnosů z pokut, nepřipadne na nové úředníky, řešících jejich výběr a výtěžek z nich přispěje na údržbu silnic. Nicméně naděje umírá poslední a nezbývá než doufat, že vše se vyladí a systém bude nakonec užitečný a hradecké dopravě pomůže. Vzhledem k finančním nákladům do něj vložených, nezbývá než si to upřímně přát.
Aleš Dohnal (Piráti)
IDS je nemožné hodnotit bez tvrdých dat, které je potřeba sbírat a vyhodnocovat po dobu několika měsíců ostrého provozu. Ten začal před necelým měsícem. Z čistě subjektivního hlediska se mi zdá, že během zkušebního provozu došlo k postupné nápravě některých nelogičností. Musíme si ovšem uvědomit, že z pozice řidiče máme přehled pouze o jedné křižovatce, ale systém vyhodnocuje data z více míst najednou. Piráti v uplynulém volebním období pro pořízení IDS nehlasovali kvůli nejasnostem v zadání, ale to neznamená, že chytré řízení dopravy je špatná myšlenka. Naopak. Na našem vedení města je, aby se systém dále zlepšoval a pomáhal dopravě ve městě.
Miroslav Hloušek (ODS)
Podobná témata jako je IDS probíráme v koalici a hledáme (optimalizujeme) řešení. Ostatně v tomto případě jsme zadávací podmínky netvořili my; přesto se je snažíme odkomunikovat, popřípadě v rámci možností zlepšit. Proto se domnívám, že mezi námi koaličními partnery pohled na IDS rozdílný není; rozdíl možná bude ve formulaci a o to Vám přece snad nejde.
Jan Holásek (Rozvíjíme Hradec)
Projekt IDS a jeho fungování - přes menší počáteční problémy - hodnotíme pozitivně. Je třeba si uvědomit, že IDS byl městem Hradec Králové připravován od roku 2014, navíc jako akce podmíněná evropskou dotací z Operačního programu Doprava, což už tak složitý projekt dále komplikovalo. Bylo nutno zpracovat několik studií a realizace v podmínkách běžného provozu také nebyla jednoduchá. Kromě jiného si město za dotační peníze stoprocentně obměnilo někde už velmi letité semafory, což by muselo - velmi pravděpodobně na své náklady - provést tak jako tak. Věříme, že provoz systému bude přínosem pro dopravu v Hradci Králové, zejména pro její plynulost a bezpečnost.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.