Hradecká Drbna projela zhruba pětatřicetikilometrovou trasu z Hradce Králové do Lázní Bělohrad a narazila na hned několik dopravních značek, které nejsou kvůli porostu vidět. Některých si řidiči všimnou na poslední chvíli, jiné lze zcela přehlédnout. Jejich viditelnost má zajistit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Údržba silnic Královéhradeckého kraje (US KHK). I zarostlou značku je však třeba respektovat, uvádí zákon.
Přijíždíme po hlavní silnici od Hradce Králové do Sadové. Úsek moc dobře známe, proto víme, že máme zpomalovat. Dopravní značku, která upozorňuje na začátek obce však vidíme až pár metrů před vjezdem Sadové. Daleko větší problém je u silnic nižších tříd. Například v obcích Dachova a Lukavec u Hořic jsme si dopravní značky označující konec obce všimli až během druhého průjezdu. Ve všech případech je zakrývá zeleň.
Umístění dopravních značek se řídí jasnými pravidly. Technické podmínky stanovují, že musí být umístěné viditelně, aby byl řidič schopen včas reagovat. „Může se stát, že dopravní značení někdy překryje vegetace a značka je potom hůře rozpoznatelná, případně není vidět vůbec, případně dojde k poškození, či vyvrácení dopravního značení,“ přiznala Hradecké Drbně policejní mluvčí Hana Rubášová.
Za viditelnost dopravních značek odpovídá jejich správce. V případě prvních tříd a dálnic je to ŘSD, u nižších tříd města nebo Královéhradecký kraj. Tito správci musí údržbu a kontrolu provádět pravidelně v zákonem stanovených intervalech.
„Silnice první třídy jsou kontrolovány dvakrát týdně. Jednu kontrolu v týdnu provádí příslušný silniční inspektor pro daný okres a druhou Společnost pro údržbu silnic I. třídy pro území Královéhradeckého kraje na základě smluvního vztahu,“ uvedla pro redakci Petra Drkulová z regionálního týmu ŘSD.
Krajské silnice kontroluje Správa silnic Královéhradeckého kraje, která tyto závady zadává do elektronického formuláře. Jejich odstranění je na příspěvkové organizaci. „Samozřejmě, že je reagováno i na podněty Policie ČR, která má dokonce rovněž přístup do zmiňovaného systému závad,“ uvedl pro Drbnu ředitel US KHK Jiří Brandejs.
V zákoně o silničním provozu je doslova napsáno: „Při účasti v provozu na pozemních komunikacích je každý povinen řídit se dopravními značkami.“ A to i v případě, kdy je značka viditelná jen částečně nebo na poslední chvíli.
To potvrzuje i rozhodnutí Nejvyššího správního soudu z roku 2010, který připomíná server auto.cz. V něm se doslova hovoří o tom, že řidič nemá právo rozhodovat o tom, kterou značku respektovat a kterou nikoli. „Účastník silničního provozu nemůže sám činit soudy o zákonnosti dopravní značky a rozhodovat se, zda se značkou bude řídit, či nikoli,“ stojí v rozhodnutí.
Prakticky to tedy znamená, že pokud řidič kvůli porostu neuvidí značku na začátku obce, případné pokutě se nevyhne. To by se však podle policie stát nemělo. „Policie ČR před zahájením měření rychlosti každopádně daný úsek, včetně srozumitelnosti a přehlednosti dopravního značení kontroluje,“ uvedla Rubášová. V případě nesouhlasu s přestupkem by musel řidič podstoupit správní řízení.
Jen za rok 2021 bylo v České republice nahlášeno 9 128 poškozených nebo špatně viditelných dopravních značek. 7 176 z nich se podařilo dát do pořádku.
„V případě zjištění závady dopravního značení Policií ČR je tato závada oznámena příslušnému správci pozemní komunikace, který ji následně odstraní,“ uvedla policejní mluvčí. Primárně se však předpokládá, že závadné značky ohlásí samotné kontroly ŘSD nebo Údržby silnic Královéhradeckého kraje, které se zároveň postarají o jejich odstranění.
„I přes tuto kontrolu se občas stane, že je vegetace rychlejší a nějaká značka unikne pozornosti kontrol. Vítáme proto i upozornění občanů,“ přiznala mluvčí ŘSD. Špatně viditelné, zarostlé, nevhodně umístěné nebo poškozené dopravní značky mohou nahlásit i samotní řidiči nebo obyvatelé obcí. A to vždy přímo správci komunikace. Tedy Královéhradeckému kraji nebo Ředitelství silnic a dálnic.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.