Od začátku léta doprava v Hradci Králové výrazně trpí. Sešlo se několik velkých rekonstrukcí města i Ředitelství silnic a dálnic. Na několika vytížených křižovatkách navíc pokračují práce na Inteligentním dopravním systému. Ten má sice do budoucna dopravu v krajské metropoli zlepšit, zatím však ve špičkách kolabuje. Velkým problémem se jeví načasování provizorních semaforů.
„Setkáváme se s tím, že řidiči v Hradci Králové jezdí často po paměti a jiná frekvence světelné signalizace je může překvapit,“ potvrdil primátor Hradce Králové Alexandr Hrabálek (ODS). Hlavně začátkem školního roku by si měli řidiči dávat maximální pozor. Provizorní semafory nemají ukazatele, který řidiče varuje o možném pohybu chodců při odbočování vpravo.
Instalace první části Inteligentního dopravního systému začala začátkem července ve třech křižovatkách. Jde o jednu z nejfrekventovanějších křižovatce – křížení Gočárovky a samotného Gočárova okruhu u vily Aničky. Dále pak křižovatku Pražské třídy s ulicí Za Škodovkou a Koutníkovou s Petra Jilemnického v Plotištích. Výměna semaforů v současné době probíhá i například na křižovatce ulic Střelecká a v Lipkách. Ta na konci září přejde do zkušebního provozu.
Hlavně ve špičkách si řidiči stěžují na špatně nastavené intervaly semaforů. Provizorní světelná signalizace není zapojena do takzvané zelené vlny. Zatímco před prázdninami šel Gočárův okruh projet prakticky bez zastavení, v současné době to možné není.
První tři křižovatky mají být hotové za měsíc. Ani pak však nebude vyhráno. „Semafory budou spuštěny v novém režimu, který ale ještě nebude využívat výhody celého systému IDS. Křižovatky spolu prozatím nebudou komunikovat v plném rozsahu, to bude možné až po dokončení všech prací, což plánujeme během roku 2023,“ přiznal náměstek primátora Jiří Bláha (ODS).
Koncem prázdnin zahájila stavební společnost práce na třetí etapě, ve které se vymění semafory na čtyřech místech. Jedná se o světelné signalizace na Gočárově třídě v místě křížení s Břetislavovou ulicí, dále na křižovatce Rašínovy třídy a Veverkovy ulice, na křižovatce ulic Antonína Dvořáka a Na Okrouhlíku a na přechodu na Pražské třídě u kuklenské základní školy.
Souběžně s prací na novém dopravním systému probíhá rekonstrukce Gočárova okruhu u Fakultní nemocnice a stavba protihlukové stěny na Rašínově třídě. V obou místech se jezdí jen jedním pruhem. Tyto práce má na starosti Ředitelství silnic a dálnic.
Další omezení na řidiče čeká v ulici Za Škodovkou, která je zcela uzavřená. Řidiči v současnosti neprojedou ani Úprkovou ulicí v Malšovicích nebo kopečkem z velkého náměstí na třídu ČSA.
Hradecká Drbna se věnuje dopravě v Hradci Králové dlouhodobě. V anketě označilo situaci za nedostatečnou skoro 70 procent čtenářů. „Tohle jsem v Hradci Králové ještě nezažil. Odpoledne kolona od AuParku až k zimáku a přes celé centrum. Vždycky jsem projížděl bez komplikací a najednou je všude červená,“ rozčiluje se na sociálních sítích Vladimír Hruška.
Ve špičkách je nejvyhrocenější situace kolem Fakultní nemocnice, na vnitřním okruhu a Gočárově třídě. Odpolední cesta z Velkého náměstí k nájezdu na D11 v Malšovicích může trvat i půl hodiny. Kolony se dokonce tvoří i na výjezdu z parkovacího domu v AuParku. Řidiči na sebe nervózně troubí ve frontě, která se vytvoří už v podzemním parkovišti.
„Jenom blázen vymyslí všechny tyhle opravy najednou. A vůbec nechápu, proč nemakají i večer a o víkendu, když vidí, jak doprava v Hradci Králové kolabuje. To abych vyjela do práce o hodinu dřív,“ postěžovala si Hradecké Drbně Jana Kádlová.
Prakticky stejnou otázku si v internetové diskuzi pod příspěvkem Hradecké Drbny pokládá i několik dalších řidičů. „Mohli bychom se ptát, proč se na uzavírkách nepracuje sedm dní v týdnu od východu do západu slunce. Patrně bychom se dozvěděli, že v zadávací dokumentaci nic takového nebylo požadováno. A proč nebylo? Protože skutečným pánem výběrových řízení nejsou ZAdavatelé, ale DOdavatelé,“ napsal Vladislav Kruták.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Něco mě uniklo? Z Malšovic je nájezd na D11? Nebo zdejší pisálek plácá do větru?
Rozvrtali semafory tak, že je to v normálu horší, než v Praze ve špičce. Za to by někdo měl pykat, být odpovědný a bez milosti vykopat z jeho uřadu a teplé židličky.
Zatím, co jsem viděl nové semafory, tak hlavně ty horní na velkých křižovatkách, které by měly být vidět z dálky, jsou stejně malé jako ty dolní na stranách sloupů. Což je divné a nevím, zda to je dostatečně přehledné. Také souběh stavby nových semaforů a začátku školního roku u kuklenské školy mi přijde nedomyšlený.