Počasí dnes1 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Město Lázně Bělohrad se snažilo omezit tranzitní dopravu. Zákazovou značku nakonec nevybojovalo

Celou řadu menších měst v České republice trápí tranzitní doprava. Jedním z nich je i lázeňské město Lázně Bělohrad, které se snažilo zabránit vjezdu autům nad 12 tun. Se svým požadavkem na zákazové značky však neuspělo. Jediným řešením je obchvat, tvrdí starosta.

Od začátku loňského roku došlo v Lázních Bělohrad k nárůstu kamionové dopravy. Jde především o trasu ze směru od Miletína a Dvora Králové nad Labem směrem na Jičín. „Je to pravděpodobně způsobeno tím, že jsou nově zpoplatněné některé úseky silnic prvních tříd. Řidiči tak pochopitelně hledají alternativní trasy,“ řekl pro nasetelevize.cz starosta města Lázně Bělohrad Pavel Šubr (Spolu pro kraj).  

Město se na tuto variantu začalo připravovat už na podzim roku 2019. Radnice tak prakticky okamžitě začala jednat se Správou silnic Královéhradeckého kraje. Ta se chtěla prosadit se zákazovými značkami, které by vyvedli tranzitní dopravu nad 12,5 tuny. Relativně jednoduchý nápad ale narazil u policie, která nedala souhlasné stanovisko.  

„Nakonec jsme o omezení tranzitní dopravy žádali skrze lázeňský zákon. Ten vysloveně zakazuje podobnou dopravu přes vnitřní lázeňské území,“ vysvětluje starosta. Tento požadavek dostal dopravní odbor v Jičíně v březnu 2020. O tři měsíce přišla odpověď, že ani tato varianta nebyla schválena.  

„Obratem jsme podali odvolání ke krajskému úřadu,“ říká Šubr. Hejtmanství nakonec rozhodnutí dopravního odboru v Jičíně zrušilo a doporučilo vydat nové. Radnice v Jičíně městu Lázně Bělohrad slíbila, že pokud dojde k nárůstu kamionové dopravy, značky k silnici postaví. K tomu však nedošlo. Letošního května bylo radnici v Lázních Bělohrad oznámeno, že policie s umístěním značek nesouhlasí. Proto se vedení města obrátilo na ministerstvo zdravotnictví.  

Na radnici v Lázních Bělohrad přišla i petice, která žádá o vyvedení tranzitní dopravy v Lázních Bělohradě. Na druhé straně je měření, které provedla krajská policie. Podle výsledků je patrné, že kamionů ve městě ubylo. Porovnávala rok 2015 se současnou situací.  

Spásou by byl obchvat města  

S obchvatem města v Lázních Bělohrad se počítalo už při prvním sestavování uzemněného plánu. Jeho trasa byla zakreslena už v roce 1930. Nikdy se ho však nepodařilo zrealizovat. Intenzivněji se nápad začal řešit až v 80. letech, kdy byl zpracovaný nový územní plán.  

„V roce 2000 byl územní plán opět předělán. I v této variantě se ale s obchvatem počítá. Dokonce je i v krajských územních plánech,“ vysvětluje starosta lázeňského města. O pět let později začal Královéhradecký kraj připravovat projektovou dokumentaci. Samotná realizace narazila u místních obyvatel. Řada z nich s novou silnicí nesouhlasila.  

„V té době se zde objevilo několik nepravdivých informací. Někdo přišel s tím, že obchvat navede dopravu na náměstí. To pochopitelně nebyla pravda,“ řekl Šubr. Nová trasa byla navržena tak, aby odvedla dopravu z města zhruba půl kilometru před lázeňským rezortem. Návrat na původní trasu by byl možný u Kotykova rybníka.  

Královéhradeckému kraji se dokonce podařilo vykoupit většinu pozemků pro trasu budoucího obchvatu. „Vypadalo to zajímavě. Ale kvůli krizi v roce 2010 se to nakonec nikdy nedostalo do finále,“ posteskl si starosta.  

Sousední Nová Paka čeká přes 30 let  

O něco blíže obchvatu města je sousední Nová Paka. Na jeho stavbu místní čekají přes třicet let. Nová trasa by měla dopravu vyvést už na Kumburském újezdu. Sjet bude možné buď ve Štikově na silnici do Lázní Bělohrad nebo na úplném konci obchvatu ve Vidochově.  

V květnu letošního roku stát začal hledat firmu, která by 8,5 kilometrů dlouhý obchvat postavila. „Předpokládaná hodnota zakázky je 1,6 miliardy korun,“ řekl ředitel ŘSD Radek Mátl. Po letech komplikací s výkupy pozemků Ředitelství silnic a dálnic počítá s původně naplánovaným termínem uvedení do provozu. Ten je v současnosti nastaven na rok 2024.    

Nová trasa by měla vyvést především tranzitní dopravu z centra města. Právě Nová Paka stojí na hlavní spojnici Prahy a Krkonoš. Denně městem projede 15 - 25 tisíc automobilů.

Ohodnoť článek

Foto Jan Luxík

Štítky Lázně Bělohrad, tranzit, kamion, doprava, město, obchvat, značka, Jičín, policie, vyjednávání, neúspěch, průzkum, lázně, silnice, Česko, Královéhradecký kraj, Nová Paka, Ředitelství silnic a dálnic, Dvůr Králové nad Labem

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Město Lázně Bělohrad se snažilo omezit tranzitní dopravu. Zákazovou značku nakonec nevybojovalo  |  Zprávy  |  Hradecká Drbna - zprávy z Hradce a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.