Obě sousední krajská města, Hradec Králové i Pardubice, řeší v posledních měsících stejné problémy se sdílenými elektrokoloběžkami. Na jejich používání se zaměřuje městská policie a výsledky kontrol vycházejí podobně: uživatelé jezdí po chodníku a mladiství nenosí přilbu.
Přestože obě krajská města pojí historická rivalita, momentálně řeší stejný problém: sdílené elektrokoloběžky – respektive jejich uživatele, kteří ignorují pravidla jejich používání. Městská policie Pardubice společně s Policií České republiky provedla tento týden hodinovou kontrolu zaměřenou právě na koloběžky a výsledky jsou stejné jako v Hradci Králové. Nejčastějším prohřeškem byla jízda po chodníku nebo jízda ve dvou na jedné koloběžce. Mladiství do osmnácti let jsou navíc povinni nosit přilbu, což také velmi často nedodržují. Za hodinu kontroly policisté napočítali dvacet přestupků a rozdali devět pokut.
Se stejnými prohřešky bojují i policisté v Hradci Králové, kteří neustále zdůrazňují, že pro jízdu na koloběžce platí stejná pravidla jako pro jízdu na kole. Nejčastějším prohřeškem je jízda po chodníku a s tím souvisí i jízda v podchodu nebo přes přechod pro chodce. „Mnozí si neuvědomují, že jejich povinností je v podchodu slézt z kola a z koloběžky, a teprve na druhé straně mohou opět nasednout,“ připomíná mluvčí Městské policie Hradec Králové Eva Kněžourová. Podle strážníků jsou chodci v podchodu často ohrožováni cyklisty a koloběžkáři, kteří sem vjíždí vysokou rychlostí.
Většina lidí kontroly městské policie vítá. „Jen tak dál! Na domlouvání už prostor byl, nyní již více represe,“ reaguje na sociálních sítích David Šilha. „Konečně, děkujeme. Takové chování tu na koloběžkách nechceme,“ přidává se Marek Bárta. „Denní akce nestačí, raději víkendová jako u motoristů. Nedávno div neporazili dva na koloběžce jedoucí maminku s kočárkem. Jinak dobrá práce,“ hodnotí na Facebooku Petr Kouřil.
Koloběžkáři by v ideálním případě měli pro jízdu vyhledat stezky pro cyklisty, sdílené stezky pro chodce a cyklisty, cyklistické koridory a vyhrazené jízdní pruhy. V případě, že taková místa po trase nejsou, musí zůstat na silnici při pravém kraji vozovky. Podle policie je velkým problémem i to, že řidiči elektrokoloběžek často jezdí vedle sebe.
Právě tento měsíc policie v Hradci Králové řešila nehodu, po které osmnáctiletý jezdec na elektrokoloběžce skončil v nemocnici. Mladý muž jel po chodníku, ze kterého vjel na přechod pro chodce – rovnou pod kola projíždějícího auta.
V letošním roce šlo už o osmou nehodu na Hradecku za účasti koloběžek. Posledních pět nehod se přitom stalo za poslední měsíc. Ke dvěma nehodám došlo pod vlivem alkoholu – cyklisté nadýchali 2,3 a 2,8 promile. Ze všech těchto nehod byl v šesti případech viníkem právě jezdec na elektrokoloběžce.
„Pět koloběžkářů se střetlo s osobním autem a tři nezvládli řízení a z koloběžky spadli na komunikaci. Celkem se tak lehce zranilo šest cyklistů,“ říká mluvčí policie Iva Kormošová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Já nevím jak v Pardubicích, ale v HK to je Městské policii úplně ukradené. Oni nemají nic jiného na práci než nasazovat botičky na auta. To je zajímá. Neříkám, že to v některých případech není opodstatněné. Ale zpět k tématu. Nějaký cyklista na elektrokole na chodníku plný chodců, nebo elektrokoloběžka? Pche. Jen si dejte tu práci a projděte se pěšky po městě. Hlídka MP v autě, cyklista nebo uživatel elektrokoloběžky na chodníku a na přechodě - myslíte, že hlídka zasáhne? Ani náhodou. To je zbytečné přidělávání práce. Jednou jsem se dovolil jich zeptat co tomu říkají. Utrhli se na mne s odpovědí: "Pane, my jsme nic neviděli." A při tom na to koukali. Možná byli sami překvapeni nad tou drzostí. A to nemluvím o způsobu odkládání koloběžek!!!