Městští policisté v Hradci Králové se zaměřili na kontroly cyklistů a elektrokoloběžkářů. Na silnicích pro ně totiž platí stejná pravidla. A právě koloběžkářů díky nové sdílené službě v Hradci králové za poslední měsíc prudce přibylo. Nejčastějším prohřeškem je podle strážníků jízda po chodníku.
Městská policie Hradec Králové se během posledních dnů zaměřila na kontroly cyklistů a koloběžkářů. Právě sdílené elektrokoloběžky, které začaly ve městě fungovat minulý měsíc, budí velké vášně. Zatímco část místních novou službu kritizuje s obavami o bezpečnost chodců a ohledně problémů s parkováním koloběžek, jiní nové sdílené prostředky nadšeně využívají. Městská policie proto apeluje na uživatele, aby dodržovali platnou legislativu.
Strážníci se zaměřili především na místa, kde k porušování pravidel dochází nejčastěji. Jedním z takových míst je například podchod na třídě Karla IV. „Mnozí si neuvědomují, že jejich povinností je v podchodu slézt z kola a z koloběžky, a teprve na druhé straně mohou opět nasednout,“ připomíná mluvčí Městské policie Hradec Králové Eva Kněžourová. Podle strážníků jsou chodci v podchodu často ohrožováni cyklisty a koloběžkáři, kteří sem vjíždí vysokou rychlostí. Kontroly městské policie působí hlavně preventivně, protože jak strážníci uvádějí, většina lidí z kola okamžitě sesedne, jakmile policisty zdálky spatří.
Mezi další nejčastější prohřešky patří jízda po chodníku, po přechodu pro chodce, v protisměru nebo zákazem vjezdu. Strážníci také často řeší vjezd do jednosměrky, který cyklisté a koloběžkáři hojně porušují například v Mánesově ulici u Ulrichova náměstí.
Koloběžkáři by v ideálním případě měli pro jízdu vyhledat stezky pro cyklisty, sdílené stezky pro chodce a cyklisty, cyklistické koridory a vyhrazené jízdní pruhy. V případě, že taková místa po trase nejsou, musí zůstat na silnici při pravém kraji vozovky.
Dalším tabu kromě jízdy po chodníku by pro koloběžkáře i cyklisty měl být i alkohol. „Upozorňujeme jezdce na elektrokoloběžkách, že ani za řídítka alkohol v žádném případě nepatří. Může se zdát, že řidiči koloběžek nejsou běžnými účastníky silničního provozu, jakmile jsou na pozemní komunikaci a řídí i tyto „stroje“, stávají se řidiči, na které se vztahuje zákon o provozu na pozemních komunikacích,“ uvádí policejní mluvčí Lenka Koryťáková.
Nové koloběžky firem Bolt a Lime zatím v Hradci dál budí vášně. V minulých dnech například neznámí recesisté sdílené dopravní prostředky „zaparkovali“ na strom. Právě parkování je dalším trnem v oku odpůrců koloběžek. Městská policie Hradec Králové už také odvezla nebezpečně ponechané koloběžky u silnice, u kterých hrozil pád pod auto, autobus nebo cyklistu.
Podle spokojeného uživatele elektrokoloběžek Jana Šťastného se však v posledních týdnech v souvislosti s koloběžkami spustil zbytečný hon na čarodějnice. „Poslední budou jsou stále nějaké silné bouřky a vichřice. Stačí, aby koloběžku shodil vítr do chodníku, a lidé to hned fotí a naštvaně sdílejí na sociálních sítích. Člověk aby se pak pomalu bál elektrokoloběžku použít, jak se na něj ostatní hned zle dívají,“ kroutí hlavou čtyřiceticetý Jan, který elektrokoloběžku často využívá pro jízdu do práce.Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.