Dopravní inteligentní systém – zkráceně DIS. Systém, který by měl zlepšit plynulost dopravy v Hradci Králové. Automaticky by reagoval na hustotu dopravy, projíždějící sanitky nebo hasiče, aktuální zpoždění MHD a dopravní nehody. Sám by podle aktuální situace ovládal například semafory a zvýšil by tak rychlost průjezdu města. Jeho stavba by měla začít v následujících týdnech.
O Inteligentním dopravním systému se v Hradci Králové mluví opravdu dlouho. Tendr na dodavatele systému radnice vypsala už před třemi lety. S vítězem soutěže město podepsalo smlouvu minulý rok v lednu.
„V tuto chvíli máme vyřešenou většinu křižovatek, které už mají územní rozhodnutí nebo byly oznámeny na stavebním úřadě a je u nich tedy možné zahájit stavební práce,“ potvrdil na tiskové konferenci primátor Alexandr Hrabálek (ODS).
11 křižovatek zatím na vydání společného územního a stavebního rozhodnutí čeká. Radnice navíc přiznala, že u některých samotné řízení ani nezačalo. Podle primátora je získání potřebných dokumentů otázka dní.
Právě úprava zhruba pěti desítek křižovatek a výměna semaforů bude nejnákladnější částí. Většina používaných semaforů v Hradci Králové je podle vedení města zastaralá a nedokáže držet tempo se stále narůstajícím počtem aut. Právě tato část bude nejnákladnější. Radnice má v rozpočtu rezervováno 229 milionů korun. Zhruba dvě třetiny pokryje dotace.
Aby mohlo město zahájit práce, musí mít ještě vysoutěžený technický dozor a koordinátora bezpečnosti práce. Ten je potřeba kvůli zákonem daných podmínkách. Radnice za speciální skupinu dozorců zaplatí 4,4 milionu korun.
„V následujících dnech bude úkolem technického dozoru obeslat všechny inspektoráty práce kvůli vytyčení inženýrských sítí v každé křižovatce a jejím nejbližším okolí,“ vysvětlil náměstek primátora Jiří Bláha.
Projektování, naprogramování i samotnou instalaci má na starosti společnost CROSS Zlín, která bude systém dalších šest let i provozovat.
Jednotlivé prvky Inteligentního dopravního systému řidič nezaregistruje. Půjde o obyčejné semafory, které budou napojené na senzory s kamerami a čidly. Tato skupina přístrojů bude následně spolupracovat s dispečinkem.
Čidla by měla automaticky rozpoznat například dlouhé kolony nebo dopravní nehody. Pokud systém vyhodnotí zácpu, bude jeho prioritou se jí zbavit. Ucpané silnici poskytne například větší intervaly pro projíždění dalšími křižovatkami.
Systém taky dokáže detekovat projíždějící složky integrovaného záchranného systému. Pokud tak například zaznamená sanitku, která jede k pacientovi, vytvoří ji takzvanou zelenou vlnu a zastaví všechna vozidla, která by ji mohla na křižovatce zkřížit cestu. Doprava se tak stane bezpochyby bezpečnější.
Nový způsob řízení by měl nadržovat i samotné veřejné dopravě. Pokud například zaznamená zpožděný spoj, umožní mu rychleji projet svoji naplánovanou trasu. To všechno za pomocí semaforů.
Součástí celého Inteligentního dopravního systému bude i úsekové a stálé měření na vybraných místech po celém Hradci Králové. Podle dřívějších informací by mělo být vybírání pokut zavedeno na zhruba deseti místech.
Stacionární radary by měly být v ulicích Pražská, Úprkova, Lhotecká, Pouchovská, Zborovská a na třídě SNP. S úsekovým měřením se počítá v ulicích A. Dvořáka a Koutníkova.
Průjezd na červenou by měly sledovat detektory na křižovatkách v Rašínově a Okružní ulici. Podle radnice se umístění radarů a kamer může ještě změnit nebo doplnit.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.