Na hlavní nádraží v Hradci Králové dnes ráno přijela první vlaková souprava poháněna čistě vodíkem. Jde o jediný vlak svého druhu na světě. Vlak má představovat ekologickou alternativu za dieselové vlaky, které jezdí na neelektrifikovaných tratích. K prvnímu nasazení do ostrého provozu by mohlo dojít v roce 2026.
„Pro náš kraj je nasazení podobných vlaků velkou příležitostí. Elektrifikace všech neelektrifikovaných tratí v našem regionu by byla nesmírně náročná. A to hlavně finančně,“ uvedl dnes přímo na nádraží hejtman Martin Červíček (ODS). Jistou možností by mohlo být nasazení vodíkového vlaku na trasu z Hradce Králové do Jičína nebo z Chocně přes Týniště nad Orlicí do Náchoda.
Právě trasu z Hradce Králové přes Hořice až do Jičína si mohli zájemci vodíkovým vlakem projet dnes. Podobně jako v ostatních městech byl zájem veliký. Před samotnou jízdou stál vlak necelé tři hodiny na nástupišti číslo 1, kde si ho mohli zájemci prohlédnout. Do Jičína vlak dojel v 11:20, kde počkal zhruba dvě hodiny a pokračoval dál do Turnova.
Samotnou vlakovou soupravu na vodík vyvinula společnost Alstom. Poslední čtyři roky jezdí jejich soupravy v Německu a ve Švédsku. Na tratích jich je osm desítek. Během letošního května se společnost rozhodla uspořádat railshow po České a Slovenské republice. Kromě Hradce Králové byl vlak i v Olomouci nebo České Třebové. Z dalších měst zavítá do Liberce, České Lípy nebo Ústí nad Labem.
Vodíkový pohon je v jádru jednoduchým principem. Chemickou reakcí mezi vodíkem a kyslíkem v motoru vlaku vzniká elektřina. A ta pohání celou vlakovou soupravu. Vedlejší složkou této reakce je voda. Ta je jediná, co zůstane. Kromě ekologického hlediska je cestování takovým vlakem pohodlné i pro cestující. Vlak je totiž naprosto tichý.
Vlak není třeba dobíjet. Jedinou nutností je doplňování vodíku. „Jednotka má podobu kontejneru, a je tak jedno, zda jede na autě nebo na vagonu,“ uvedl už v minulosti pro server zdopravy.cz šéf českého Alstomu Danem Kuruczem.
Doplnění této nádrže trvá zhruba 20 minut. Pokud vlak vyjede plně natankovaný, může najednou ujet až tisíc kilometrů. Na trati se přitom může pohybovat rychlostí až 140 kilometrů za hodinu.
Vedení Královéhradeckého kraje na dnešní akci přiznalo, že by se první vlaky na vodík mohli na regionálních tratích objevit už za čtyři roky. S nasazením počítají i České dráhy, které mají vodíkové soupravy v Národním akčním plánu čisté mobility, který před dvěma lety schválila vláda.
„Pokud chceme společně s objednateli veřejné dopravy zajistit v budoucnosti bezemisní dopravní obslužnost, pak musíme hledat alternativu k těmto vlakům. Vodíkový pohon je velkou nadějí,“ řekl pro Českou tiskovou kancelář ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.