Od konce loňského září se v Hradci Králové postupně vyměňují semafory na těch nejfrekventovanějších křižovatkách. Jde o instalaci takzvaného inteligentního dopravního systému, který má dopravě v krajské metropoli ulevit. Prozatím však řidičům dělá spíše vrásky na čele. V současné době se přesouvají přípravy do další fáze. Na řidiče budou čekat další dopravní omezení.
Se začátkem nového měsíce na řidiče čeká nová dopravní omezení spojená s instalací nových chytrých semaforů. První komplikace nastanou příští středu 4. května od 17:00. To bude omezen provoz v Pilnáčkově ulici na druhém silničním okruhu. Na hodinu se křižovatka zcela uzavře.
Další omezení bude trvat 14 dnů a začne hned ze začátku května. Uzavřená bude frekventovaná křižovatka ulic Resslova a M. D. Rettigové kousek od Labského mostu. Úsek bude průjezdný pouze od třídy Karla IV směrem k OBI. V opačném směru budou řidiči úsek objíždět ulicí Antonína Dvořáka a kolem terminálu hromadné dopravy.
„V současnosti je z 34 světelně řízených křižovatek stavebně dokončeno 17. Pokud jde o přechody pro chodce, kterých se projekt týká, tak hotové jsou tři ze čtyř,“ uvedl v tiskové zprávě náměstek primátora Jiří Bláha (ODS). Příprava inteligentního dopravního systému je tak prakticky v polovině. S uvedením do úplného provozu se počítá na rok 2023.
Ještě 17 křižovatek po celém městě musí dostat nové semafory, radarové detektory dopravy a detekční kamery pro větší přehled. Ty bude dispečink využívat v mimořádných situacích. Například při dopravních nehodách.
Podle některých opozičních zastupitelů nebude inteligentní dopravní systém v Hradci Králové stačit. Dopravě sice odlehčí, ale bez dotažení dlouholetých projektů se situace ve městě výrazně nezlepší. Alespoň to míní zastupitel Jiří Vojáček (Koalice pro Hradec).
„Dopravní situace je špatná a bude se dále zhoršovat. Je nutné co nejrychleji postavit severní tangentu i jižní spojku,“ uvedl pro redakci Hradecké Drbny Vojáček. Podle jeho slov však chybí i cyklotrasy.
Jako značně přetíženou vidí dopravu i exprimátor Hradce Králové Zdeněk Fink (HDK). „Zatím jeho zavádění dopravu spíše komplikuje. Doufám, ale moc nevěřím, že se po dokončení výrazně změní. Snad to mají tvůrci rozmyšlené.,“ napsal redakci Fink.
Tvůrci inteligentního dopravního servisu si stojí za svým. Efektivní řízení křižovatek může Hradci Králové výrazně ulevit. Systém bude umět upřednostnit vozy MHD i IZS. Zároveň by měl zvládnout rozpoznat tvořící se kolonu a tu opět rozjet. Zjednodušeně by se dalo říct, že systém dá přednostně zelenou těm, kteří přijíždí ve vytíženějším směru.
„Součástí IDS bude samozřejmě celá řada dalších užitečných modulů, včetně modulů sankčních, které budou kontrolovat rychlost vozidel,“ potvrdil v tiskové zprávě města primátor Alexandr Hrabálek (ODS).
V současné době se mluví o šesti úsecích s radarem okamžitého měření a čtyřech, na kterých se bude rychlost měřit úsekově. Dvě křižovatky pak budou hlídat případnou jízdu na červenou. „V žádném případě nebudujeme tento systém kvůli tomu, abychom mohli vybírat peníze na pokutách. Celé je to o bezpečnosti a plynulosti provozu,“ řekl před časem Hrabálek na tiskové konferenci města.
Za inteligentní dopravní systém radnice zaplatí 229,3 milionu korun. V ceně je samotná instalace zařízení, jeho provoz, servis a údržba na dobu šesti let. Město počítá, že část peněz pokryje z dotací regionálního operačního programu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.