Silničáři Královéhradeckého kraje počítají v nadcházející zimě s výdaji na údržbu silnic na úrovni 195 milionů korun. V minulé zimě stála zimní údržba silnic v kraji 209 milionů korun, což bylo nejvíce za posledních 15 let.
"V případě potřeby plán výdajů upravíme a náklady navýšíme podobně jako během minulé zimy," řekl novinářům radní kraje pro dopravu Václav Řehoř (ODS).
Kapacita skladů silničářů činí 23 tisíc tun posypové soli a 12 tisíc tun inertního materiálu. V současné době jsou sklady naplněny ze 75 procent, zatímco loni touto dobou již byly plné. Podle silničářů to je dáno tím, že v celé Evropě po loňské tuhé zimě byly sklady prázdné a jejich naplnění nyní trvá delší dobu.
Podle Řehoře by již nynější zásoba posypových materiálů měla umožnit zvládnout i krušnější zimu. "Pořízení zásob jsme nenechali náhodě a řešili je již na přelomu letošního jara a léta," řekl. Ředitel společnosti Údržba silnic Královéhradeckého kraje Jiří Brandejs předpokládá, že do konce roku budou sklady soli zcela plné. "Bereme ze dvou zdrojů z Německa a Polska, abychom případné výpadky jednoho zdroje eliminovali," řekl Brandejs.
Na zimu mají silničáři připraveno 122 sypačů s radlicemi, 51 nakladačů, 18 sněhových fréz a 113 traktorových radliček. Před nadcházející zimou silničáři investovali do nákupu nové techniky zhruba 40 milionů korun. Hlavní část investic tvořil nákup čtyř sypačů a tří traktorů s radlicemi.
Silničáři budou v kraji v zimě udržovat 3 746 kilometrů silnic, z toho bude 460 kilometrů silnic I. třídy, 894 kilometrů silnic II. třídy a 2392 kilometrů silnic III. třídy. Neudržovaných bude 208 silnic nižšího významu. Délka neudržovaných silnic trvale klesá, před šesti lety se pohybovala kolem 300 kilometrů. Techniku bude v zimě obsluhovat 230 řidičů, 30 techniků v dílnách a také 85 dispečerů na 15 dispečincích.
Letošní novinkou bude chemické ošetřování silnice II/310 mezi Olešnicí v Orlických horách a Sedloňovem v CHKO Orlické hory. Na použití chemického posypu tam silničáři dostali výjimku. Kvalitnější údržbě silnic pomohou i tři nové meteostanice na silnicích I/14 v Mladých Bukách a ve Vrchovinách a na silnici I/35 v Býšti.
O údržbu státních silnic prvních tříd se bude pátou sezonu starat konsorcium krajské Údržby silnic Královéhradeckého kraje a společností Eurovia CS a Sovis CZ. V konsorciu má Údržba silnic Královéhradeckého kraje dvoutřetinový podíl, díky čemuž má v rukou řízení vlastní údržby i hospodaření s posypovými materiály.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.