V Hradci Králové pokračuje příprava Inteligentním dopravního systému, na který nyní radnice získala dotaci. Částka 157,8 milionu korun pokryje víc než polovinu celkových nákladů. Řada křižovatek v centru města už má nové semafory. V těchto dnech se práce přesouvá na další místa.
Na omezení a pracovníky nově narazí řidič například na křižovatce Pražské třídy v místě křížení s Kutnohorskou ulicí u stanice Hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje. „Dále na dvou křižovatkách na vnějším městském okruhu ve Střelecké ulici, a to v místě křížení s třídou Karla IV. a Rašínovou třídou,“ říká mluvčí hradeckého magistrátu Kateřina Šmídová.
Poslední křižovatkou v rámci této etapy je ta v ulicích Antonína Dvořáka a Na Okrouhlíku u střední školy. Do této etapy je navíc zahrnutá výměna semaforů u přechodu pro chodce na Gočárově třídě, a to u Jeronýmovy ulice a na náměstí Svobody.
Nové semafory už má například křižovatka Střelecké a Gočárovy třídy nebo Gočárova okruhu a ulice v Lipkách. Semafory jsou vyměněné i na Gočárově třídě u Avionu. „Tyto nové semafory jsou na většině míst spuštěny v novém režimu, který ale ještě nebude využívat výhody celého systému IDS,“ vysvětluje náměstek primátora Jiří Bláha (ODS).
V praxi to znamená, že spolu tyto křižovatky navzájem nekomunikují. Podle Bláhy to bude možné až po kompletním dokončení všech prací. To by mělo být do doku 2023.
„Vybudování inteligentního dopravního systému v Hradci Králové nás posune mezi takzvaná chytrá města nové generace. Od celého projektu čekáme především zajištění plynulejší a bezpečnější dopravy s ohledem na upřednostnění MHD,“ říká primátor města Alexandr Hrabálek (ODS).
Hradec Králové se několik měsíců snažil o přidělení dotace, která by pokryla alespoň část z celkových 229 milionů korun. Nakonec magistrát získal 157,8 milionu korun, což pokryje zhruba 67 procent nákladů.
„O získání dotace v takovém rozsahu město usilovalo více než rok, nyní jsme téměř u konce a mohli jsme přijetí dotace schválit. Ta by mohla pokrýt až dvě třetiny nákladů na vybudování IDS,“ upřesňuje náměstkyně primátora Monika Štayrová (ANO).
Tendr na dodavatele systému radnice vypsala v roce 2019, smlouvu s vítěznou firmou Cross Zlín podepsala loni v lednu. Společnost pak začala celý systém a jeho stavbu projektovat. Nyní má projekt hotový a může začít stavět.
Firma Cross Zlín bude systém po výstavbě dalších šest let i provozovat. Po uplynutí šesti let se město rozhodne, zda další provozování svěří dál firmě Cross Zlín, městským Technickým službám či jinému subjektu. Roční náklady na provoz systému Cross Zlín odhaduje na miliony korun. Podle studie, kterou si město nechalo k zavedení systému před vypsáním tendru zpracovat, by se na pokutách mohlo ročně vybrat zhruba 37 milionů korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.