Magistrát města Hradec Králové se rozhodl zdražit poplatky okolním obcím, do kterých zajíždí městská hromadná doprava. Podle současného plánu by se měl v následujících letech poplatek zvedat pravidelně. Vždy o pět korun na kilometru každým rokem. Ve výsledku se obcím MHD prodraží zhruba o milion.
Zdražování poplatků se týká všech obcí, do kterých zajíždí spoje městské hromadné dopravy z Hradce Králové. Těch je celkem šest: Běleč nad Orlicí, Divec, Lochenice, Předměřice nad Labem, Stěžery a Vysoká nad Labem.
Například Stěžery v současné době platí 35 korun za jeden kilometr. V součtu to dělá 1,8 milionu korun ročně. Podle nového plánu se počítá s tím, že za pět let bude obec platit 55 korun za kilometr. Náklady se vyšplhají na bezmála 2,9 milionu korun.
„Před zastupitelstvem stojí nelehké rozhodování, co s tím. Máme hned několik možností,“ napsala starostka Stěžer Dagmar Smetiprachová (Naše obec). Nejreálnější jsou tři. Redukování nevytížených spojů, nahrazení linek MHD jiným dopravcem anebo situaci zkousnout a peníze na MHD vzít z rozpočtu obce.
Samotné rozhodování jednotlivých obcí bude ovlivňovat mnoho faktorů. „Ohromnou výhodou MHD je skutečnost, že linkou číslo 16 zajedou místní až do centra města. Například k nemocnici,“ vysvětluje Smetiprachová.
Zároveň upozorňuje na to, že v případě MHD obec doplácí jen kilometry od hranice katastru města. V případě jiných dopravců by musela platit celou trasu. „K tomu všemu je ještě každé zajetí a vyjetí z hradeckého terminálu zpoplatněno částkou 130 korun,“ dodala. Další nevýhodou u jiného dopravce je podle obce fakt, že nefunguje sdílená karta jízdného, kterou mohou cestující využít pro různé dopravce.
Město poplatky pro okolní obce zvyšuje pravidelně. V minulých letech cena za kilometr stoupla ze 17 na 35 korun. O samotném navyšování nerozhoduje sám Dopravní podnik Hradec Králové, ale vedení města. „Vždy se opíráme o názory odborníků, odborných komisí, odborných systémů v jiných městech. Zdražování tak může být i razantnější a rychlejší,“ řekl náměstek primátora Pavel Marek (ANO).
Zároveň připomněl, že provoz spojů zajíždějících do okolních obcí je ztrátový. Poplatky obcí nepokryjí provoz autobusů, platy zaměstnanců ani pohonné hmoty. „Každý rok se podpora dopravnímu podniku za služby hradeckým občanům navyšuje o desítky milionů korun. Určitě není správné, že se na tomto podílí jen hradečtí občané,“ dodal Marek.
Náměstek primátora také upozornil na fakt, že obslužnost obcí je zejména krajskou záležitostí. Podle jeho slov by měl rozdíl mezi skutečnými cenami a možnostmi obcí kompenzovat právě on.
Například obec Stěžery dostala v letošním i loňském roce jednorázovou finanční podporu v hodnotě 600 tisíc korun. „Je pravděpodobné, že se nám podaří tento bonus vyjednat i v příštích letech,“ dodala Smetiprachová.
Dopravní podnik není v ideální ekonomické kondici. Magistrát ho ročně dotuje 280 miliony korun. Letos se k tomu připočítávají i ztráty způsobené pandemií. Například v loňském roce využilo autobusy a trolejbusy o 30 procent méně cestujících. To je pro společnost ztráta ve výši zhruba 40 milionů korun.
„Standardní tržby za rok jsou v objemu 125 milionů korun, loni jsme měli propad 41 milionů korun, tedy asi o jednu třetinu,“ potvrdil ředitel Dopravního podniku Hradec Králové Zdeněk Abraham. Zároveň dodal, že se v historii nic podobného nestalo. I přesto se letos na cenu jízdného nesáhlo.
Poslední zdražování jízdného městské dopravy pamatují obyvatelé Hradce Králové v roce 2016. Pro tento rok se radnice rozhodla zachovat původní ceny a jízdné nezdražovat. Je však třeba počítat s tím, že navyšování cen se v budoucnu cestující nevyhnou.
„Ačkoli je tedy úprava ceníku v budoucnosti nevyhnutelná, nechceme ji zatím vzhledem k pandemické situaci zavádět,“ řekl v dubnu letošního roku Marek. Zároveň dodal, že zdražování může přijít ve chvíli, kdy se lidé nebudou potýkat s pandemií a cestování se vrátí do normálu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.