„Dej si pivo. Pokud začne tvoje žena rodit, můžeš ji odvést pod vlivem.“ V dnešní společnosti velice častý argument, který se však nezakládá na pravdě. Skutečně ale může nastat situace, kdy má řidič právo sednout za volant pod vlivem. Říká se ji krajní nouze. Tu přesně specifikuje zákon a posuzování jednotlivých případů je vždy individuální. Platí však, že ženu do porodnice manžel pod vlivem odvést nesmí.
Pokud jde o život, může sednout opilý řidič za volant. Mezi lidmi věčné téma, které je daleko složitější, než se na první pohled zdá. Podobné jednání však nedoporučují policisté, záchranáři ani dopravní experti. A to i přesto, že to v krajní nouzi náš zákon umožňuje.
„Velký rozdíl je v bezohledné a agresivní jízdě opilého řidiče a kluka po dvou pivech, který převáží vážně zraněnou kamarádku,“ řekl dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. Ať už je důvod za volant sednout jakýkoli, bude ho posuzovat policie a s velkou pravděpodobností i soud.
Důležité je si uvědomit, že v dnešní době není prakticky možné se dostat do situace, která by v tomto ohledu šla považovat za krajní nouzi. A to policie i soudy moc dobře vědí. „Za poslední rok jsme v Královéhradeckém kraji žádný podobný případ neřešili,“ potvrdila mluvčí policie Magdaléna Vlčková.
Abychom mohli mluvit o takzvaném stavu krajní nouze, musíme splnit tři jasně daná pravidla. Musí hrozit přímé nebezpečí, které nelze odvrátit jiným způsobem. Zároveň naše chování nesmí způsobit větší následky než ty, které v danou chvíli hrozí.
„V tomhle je to jasné. Podobná situace může nastat například na horské chatě. Na mejdanu jsou všichni pod vlivem alkoholu a není tu signál. Pak už je na zvážení řidiče, zda svojí jízdou může způsobit větší komplikace, než které hrozí například zraněnému kamarádovi,“ řekl Budský.
Pokud řidič pod vlivem alkoholu způsobí při převozu kamaráda do nemocnice nehodu, jde krajní nouze stranou. Soud a policie ji budou vyšetřovat jako klasickou nehodu opilého řidiče. „Naše tresty jsou nastavené v režimu „od – do“. V tomto ohledu se ke krajní nouzi většinou přihlédne a trest skončí nižší sazbou,“ varuje Budský. Zároveň ale upozorňuje na to, že je případné soudní projednávání podobného konfliktu vždy individuální.
Pokud se vrátíme k příkladu těhotné manželky, která začne rodit, je to bez diskuze. Pokud se z jakéhokoli důvodu manžel nedovolá na linku 155, musí vyzkoušet například sousedy, kamarády, kolemjdoucí nebo například taxislužbu. V případě, že neuspěje a skutečně sedne za volant, bude posuzování velice sporné. Mohla jeho jízda pod vlivem alkoholu způsobit větší komplikace než ty, které hrozily jeho manželce?
Prakticky stejný právní problém řeší například držitelé zbraní. Případné použití v sebeobraně se řídí pravidly krajní nouze a nutné obrany.
Logicky může nastat situace, kdy soud nebo policie krajní nouzi neuzná. A to i přesto, že se řidič pod vlivem domníval opaku. V takovém případě hrozí klasické tresty.
Řízení pod vlivem do jedné promile alkoholu v krvi je přestupek. V tomto případě může správní orgán udělit pokutu od 2,5 do 20 tisíc korun a zakázat řízení až na jeden rok. Řidič navíc automaticky přijde o sedm bodů.
Pokud přistižený řidič nadýchá více a překročí hranici jedné promile, jde o trestný čin a případ končí u soudu. Ten ho může poslat až na jeden rok do vězení. Zároveň může udělit pokutu od 25 do 50 tisíc korun a zákaz řízení na dva roky. „Pokud byl řidič v posledních dvou letech odsouzen za stejný trestný čin nebo způsobil dopravní nehodu, může do vězení až na tři roky,“ upozorňuje policie.
Statistika dopravních nehod v letech 2017 – 2019 | foto: ČKP
„Z pohledu záchranářů opravdu důrazně nedoporučujeme řešit jakýkoli naléhavý stav vlastní dopravou do nemocnice,“ řekl mluvčí hradeckých záchranářů Ivo Novák. Nejlepším řešením stále zůstává zavolat linku 155. Lidé volající o pomoc dostanou po telefonu přesné instrukce, jak postupovat při první pomoci, zatímco je sanitka na cestě.
Vlastním transportem vystavujeme nebezpečí pacienta, sebe i ostatní účastníky silničního provozu. „Postižený se navíc většinou nachází v nevyhovující poloze, která může způsobit kritickou komplikaci stavu. Například nerozpoznanou srdeční zástavu, dušení, transportní trauma a podobně,“ upřesňuje mluvčí.
Podle jeho slov není žádný řidič schopen převést pacienta do nemocnice rychleji než sanitka. Upozorňuje na to, že se zraněnému dostane profesionální pomoci hned po příjezdu záchranářů. V nemocnici je pak rovnou přeložen na urgentní příjem. V případě vlastního transportu se doba první profesionální pomoci několikanásobně oddaluje. „Sanitka záchranné služby je (obrazně řečeno) nemocnice, přijíždějící k pacientovi,“ dodal Novák.
I přes všechny nepravděpodobné scénáře, se může člověk skutečně dostat do situace, kdy se nedovolá. V místech, kde je slabý signál může dobře posloužit aplikace Záchranka. Ta dokáže odeslat SMS zprávu i tam, kde není dost signálu na telefonní hovor.
Pokud je telefon úplně vybitý a v okolí nikdo není, je důležité zachovat chladnou hlavu. „Musíme mít na paměti, že zanechat postiženého o samotě bez dozoru je až ta úplně poslední varianta. Pokud je nás na místě více, může se někdo vydat pro pomoc s tím, že ostatní zůstanou s postiženým a poskytují potřebnou podporu,“ vysvětluje Novák.
Pokud je v této situaci stav zraněného skutečně vážný, můžeme hovořit o krajní nouzi. Dopravní experti i policie však doporučují jednat zodpovědně. „V tomto případě by se nejlepším řešením jevilo jen popojet někam, kde je signál nebo další lidé. Odtud pak zavolat pomoc, počkat na sanitku a nepokračovat v jízdě,“ řekl Budský.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.