Počasí dnes1 °C, zítra1 °C
Pátek 27. ledna 2023  |  Svátek má Ingrid

Lokomotiva Ringhoffer se minimálně rok do Jaroměře nevrátí, Národní technické muzeum nabídlo zápůjčku jiných mašin

V sídle kraje se jednalo o návratu historické lokomotivy Ringhoffer zpět do Jaroměře. Tu nechal vlastník nedávno převézt do Národního technického muzea. Hejtman sezval k jednomu stolu zástupce obou stran, aby si nastavili podmínky spolupráce s hlavním cílem – dostat lokomotivu zpět do regionu.

Zrekonstruovali ji, necelých třicet let se o ni starali, jenže – nebyla jejich. Železniční muzeum Výtopna Jaroměř koncem dubna přišlo o unikátní akumulátorovou lokomotivu Ringhoffer. Vlastníkem byl státní podnik Čepro, který železniční památku vloni daroval Národnímu technickému muzeu (NTM). To si Ringhoffer odvezlo do svého depozitáře v Chomutově.

Osud jaroměřské lokomotivy Ringhoffer mi není lhostejný. Pánové z místního železničního muzea dlouhá léta o unikátní stroj pečovali a nyní se ho museli vzdát ve prospěch Národního technického muzea, kterému ho vlastník, společnost Čepro, daroval. Vlastnictví unikátního exponátu je nepopiratelné, chceme však nastavit další spolupráci obou subjektů tak, abychom se dočkali dne, kdy se lokomotiva třeba jen na čas vrátí zpět do našeho regionu,“ uvedl hejtman Martin Červíček (ODS), který k jednání sezval obě zainteresované strany.

Za Národní technické muzeum jednal generální ředitel Karel Ksandr a ředitel odboru železničního muzea Michal Novotný. Jaroměřské železniční muzeum zastupovali Bohuslav Škoda a Pavel Černý. Setkání se zúčastnila také náměstkyně hejtmana Martina Berdychová (ODS) odpovědná za kulturu a ředitel Muzea východních Čech Petr Grulich.

Obě strany představily podmínky, za kterých by budoucí spolupráce mohla probíhat. Královéhradecký kraj, respektive Muzeum východních Čech, by jim v tom mohlo podat pomocnou ruku tak, že by spolupráci zaštítilo,“ doplnila náměstkyně Martina Berdychová.

Podle ředitele NTM se však lokomotiva Ringhoffer do Jaroměře aspoň rok nevrátí, pak je ovšem NTM ochotné jednat o krátkodobém vypůjčení. Nyní muzeum nabídlo do Jaroměře půjčit pět jiných vagonů a lokomotiv.

V blízké době by Národní technické muzeum mohlo do Jaroměře zapůjčit několik exponátů ze své obrovské sbírky železniční techniky. Věřím, že spolupráce se osvědčí a otevře tím cestu návratu naší unikátní mašinky zpět,“ doufá hejtman.

Ringhoffer, unikátní akumulátorová lokomotiva z dob první světové války, je jediná svého druhu na světě. Majetkové vztahy kolem lokomotivy byly však od počátku celkem komplikované. „Původně ji vlastnila cihelna Pulice u Dobrušky a vyměnila se za motorovou lokomotivu, ale majetkově zůstávala stále cihelny. Poté byla firmy CERS, která skončila v exekuci, ČEPRO měla u CERS pohledávky a místo peněz získala lokomotivu, kterou zapůjčila nám,“ popisuje majetkový kolotoč Milan Vícha z Výtopny Jaroměř. 

Před společnou schůzkou v sídle Královéhradeckého kraje byly vztahy mezi Výtopnou a NTM velmi napjaté. „Měli jsme v plánu řešit budoucnost lokomotivy a koupit ji, což byla jediná možnost, jak by u nás mohla zůstat. Výpovědní lhůta smlouvy byla ke konci dubna a odvezla se 29. dubna. Nevím, proč nám nikdo neřekl, že se o něčem takovém uvažuje, a pouze nám striktně oznámili, že lokomotivu odvezou. Technické muzeum o tom s námi nekomunikovalo. Myslím si, že jde o záměrnou snahu nás poškodit. Snažíme se každému vysvětlit, že jsme mašinu opravili, a máme v ní tedy nějaký svůj majetek. Kdyby se to podařilo nějak narovnat, mohla by být u nás v expozici,“ řekl koncem dubna pro iDnes.cz Bohuslav Škoda, ředitel Společnosti železniční muzeum Výtopna Jaroměř, která muzeum provozuje.

Národní technické muzeum se proti výrokům ostře ohradilo a označilo je za štvavou mediální kampaň.  „V případě některých partnerů se v souvislosti s tím vyvinul značně pokřivený přístup k vnímání podstaty vlastnictví tohoto státního majetku, když si k jednotlivým vozidlům začali osobovat vlastní práva neslučitelná s platnou právní úpravou. NTM se mělo jednou pro vždy v očích těchto subjektů stát „půjčovnou lokomotiv“, kde se jiné, než kladné vyřízení žádosti o výpůjčku nepředpokládá a připomínky NTM ke správě vypůjčeného majetku se nesluší,“ uvedlo ve svém prohlášení NTM.

Unikátní lokomotiva z dob první světové války je nyní umístěna v depozitáři v Chomutově. Depozitář se sezónně zpřístupňuje i veřejnosti. Do budoucna chce NTM akumulátorovou lokomotivu Ringhoffer prezentovat ve stálé expozici Muzea železnice a elektrotechniky, které se buduje v prostorách bývalého depa Masarykova nádraží v Praze. Hotovo má být do roku 2028.

Ohodnoť článek

Štítky Ringhoffer, lokomotiva, historie, muzeum, Jaroměř, spor, Národní technické muzeum, Výtopna, železnice, Národní technické muzeum v Praze, železniční muzeum, Čepro, první světová válka, Martina Berdychová, Chomutov, ODS, Muzeum východních Čech, půjčka, Pave

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.