Dnes, 11:30
30 let čekání pro Novou Paku je u konce. Dnes (4. 8. 2025) se během dopoledne otevřel vytoužený obchvat města. 8,5 kilometru dlouhá silnice nyní uleví nejen řidičům, ale hlavně místním. Podle předpokladů by mohlo centrem desetitisícového města projíždět až o dvě třetiny aut méně. Stavba Ředitelství silnic a dálnic vyšla na 1,31 miliardy korun bez DPH. Obchvat zatím nemá dokončený hlavní sjezd do centra.
Obchvat se otevřel dnes v deset hodin dopoledne. Řidiči se však nedostanou hlavním sjezdem do centra. Ve Štikově totiž ještě není dokončený kruhový objezd na silnici, která spojuje Novou Paku a Bělou u Pecky. „Nyní musí vše dokončit tak, abychom mohli kruhový objezd otevřít na přelomu září a října,“ řekl Hradecké Drbně starosta Nové Paky Pavel Bouchner.
V současné době mohou lidé využít sjezd na Kumburský újezd, úrovňovou křižovatku v Heřmanicích a následně nově postavený kruhový objezd ve Vidochově. Otázkou však zůstává, jak bude zvládat Štikovská ulice kolem pivovaru nápor řidičů po otevření sjezdu.
„Nebojím se, že by to nešlo. Řidiči budou rozděleni. Ti, co bydlí na sídlišti, budou sjíždět na Kumburském újezdu. Vše ale budeme pečlivě monitorovat,“ potvrdil redakci starosta.
Ve směru od Jičína začíná obchvat v obci Kumburský újezd, asi dva kilometry před samotnou Novou Pakou. Odtud doprava nově kolem rybníku Liduška, lesem na Studénku. Pokračuje dále do Heřmanic, kde úrovňově kříží silnici, kterou místní využívají k cestě do Lázní Bělohrad a Lán. Odtud pokračuje za areál bývalého závodu Silnička, přes železniční trať na Ostroměř až nad rybník Zaďák.
Jen o pár metrů dál míjí místní autoservis a řidiči se dostávají na Štikov. V těchto místech je další možnost k sjezdu. A to pomocí nového kruhového objezdu, který vznikl na silnici vedoucí do Bělé u Pecky. V tuto chvíli je však stále nedokončený. „Sjezd ve Štikově se plánuje spustit od října. Dodělávky tam budou trvat zhruba půl roku,“ říká místostarosta Nové Paky Josef Cogan.
Silnice následně pokračuje přes bezmála půlkilometrovou estakádu, která překonává údolí nedaleko štikovského hotelu. Následně se po pravé straně vyhýbá obci Vrchovina a po polích pokračuje na Vidochov. Tam se pomocí nového kruhového objezdu napojuje na stávající silnici vedoucí dál do Krkonoš.
O prvních plánech na obchvat Nové Paky se hovořilo před 30 lety. Od té doby se situace v centru desetitisícového města jenom zhoršovala. Denně využívalo starou hlavní trasu do Krkonoš zhruba 15 až 18 tisíc aut.
„Bude mi 50 a o obchvatu Nové Paky jsem slyšel už jako dítě. Dneska jsme splatili historické dluhy,“ uvedl pro Hradeckou Drbnu ministr dopravy Martin Kupka.
Pro místní šlo dnes o velkou událost. Stovky lidí přihlížely z okolí obchvatu nebo mostů. Všichni si fotili a natáčeli první projíždějící auta, která nyní při průjezdu Novou Pakou ušetří čas i nervy strávené v koloně. Nový obchvat řidiči projedou zhruba za pět minut.
„Stávající průtah silnice I/16 přes Novou Paku nevyhovoval směrově, výškově ani počtem a tvarem křižovatek standardům, které by měla mít silnice první třídy,“ potvrdil Drbně ředitel ŘSD Radek Mátl. Tato slova konec konců potvrzují i místní obyvatelé. „Není snad měsíc, kdy by se nám tady u LIDLU nezaseknul nějaký kamion pod mostem,“ řekla redakci Gabriela Lehetová, která s rodinou bydlí opodál.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám