čtvrtek 26. května 2022 Filip

Zůstane stát nebo padne k zemi? O historickém nádraží v Převýšově se rozhodne do konce července

Nádraží v Převýšově je podle místních dominantou obce, mělo by však ustoupit modernizaci trati. Kvůli plánované demolici budovy vznikla petice, kterou podepsalo 1236 občanů. Správa železnic se zástupci obce nyní jedná o možném kompromisu. Za tímto účelem vznikla pracovní skupina složená ze zástupců zainteresovaných stran.

Převýšov se nachází na trati Velký Osek – Hradec Králové – Choceň, která bude v příštích letech procházet modernizací a zdvoukolejněním. Modernizace má ulevit přetíženému tranzitnímu koridoru v úseku Kolín – Pardubice a zároveň umožnit zavedení expresů z Prahy do Hradce Králové. Díky maximální traťové rychlosti 160 km/h se po modernizaci zkrátí jízdní doba mezi oběma centry pod jednu hodinu.

V okolí Převýšova se posuzovalo sedm možných vedení trasy. „Krajina kolem obce je bohatá na chráněné přírodní celky, což výrazně omezuje naše možnosti vedení trasy. Naší prioritou bylo vyhnout se chráněným územím a současně zachovat maximální možnou traťovou rychlost. Důležitým hlediskem bylo také snížení podélného sklonu tratě, který umožní nákladním vlakům průjezd tratí v okolí Převýšova bez nutnosti postrkové lokomotivy,“ vysvětluje Michal Froněk, vedoucí oddělení přípravy staveb ze Správy železnic, který má úsek na starosti.

Jenže trasa, která Správě železnic vychází jako nejvhodnější, vede přes místní historické nádraží. Pro Správu železnic se jedná o výpravní budovu, pro kterou nebude mít v budoucnu využití a kterou plánuje opustit. „Budova totiž není vhodná k umístění nových technologií souvisejících s modernizací trati a její provoz je dlouhodobě ztrátový,“ vysvětluje mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Jenže pro místní je nádraží historickou dominantou obce. „Tato budova nádraží v Převýšově je bezesporu to nejkrásnější a nejpřínosnější, co zde obci historie železnice tehdy přinesla a přináší. Místní občané na ni byli a jsou náležitě pyšní,“ uvádí předseda petičního výboru Ladislav Steklý.

Obec proto požádala Správu železnic o přezkoumání vybrané varianty a prověření možností zachování stávající budovy. Všechny zainteresované strany včetně místního zastupitelstva, petentů i nájemníků bytů v historickém nádraží se pak za účelem dialogu sešly na společné schůzce. „Na schůzce byla podrobně vysvětlena situace a byla zde nastíněna i úvaha o úpravě varianty a zachování nádraží včetně možnosti bydlení. V jednání se má dále pokračovat, proto nelze predikovat nějaký výsledek. Vše bude závislé na ceně stanovené odhadcem,“ říká Steklý.

Jedním z hlavních argumentů Správy železnic pro demolici budovy je, že by případná úprava trati znamenala propad maximální rychlosti osobních vlaků kolem Převýšova. „A to ze 140 km/h přibližně na 105 km/h, což by vedlo k jejich zdržení přibližně o půl minuty a ke zvýšení energetické náročnosti železniční dopravy v tomto úseku," uvádí Friebová.

S tím ovšem místní nesouhlasí. „Nezávislá studie uvádí snížení rychlosti ze 140 km/h pouze na 135 km/h v useku jednoho a půl kilometru. To je snížení rychlosti jen o 3,6 procenta. Jednalo by se o změnu maximálně v řádu několika vteřin, které stojí za to, aby krásná dominantní budova s historií byla zachována a meritum věci rovněž. Progresivní modernizace by neměla být založena na zrychlení jízdní trasy ve vteřinách,“ argumentuje Steklý.

Obě strany však chtějí společně jednat a dospět ke kompromisu. Za tímto účelem proto vznikne pracovní skupina složená ze zástupců obce, veřejnosti, Správy železnic a projektanta, jejímž úkolem bude rozpracovat další možnosti vedení trati v okolí Převýšova a posoudit jejich dopady na obec a její obyvatele, stejně jako dopady na cestující. Jasno by mělo být do konce července letošního roku.

Dalším z cílů pracovní skupiny je také pomoc čtyřem rodinám, které v současnosti ve výpravní budově bydlí. „V rámci možností Správy železnic hledáme způsob, jak rodinám pomoci s řešením jejich bydlení. Přestože nájemní smlouvy jsou uzavřeny na dobu jednoho roku, chceme, aby nájemníci měli jistotu, že se o jejich situaci zajímáme,“ říká hlavní inženýr plánované stavby Jan Beneš.

Ohodnoť článek

Štítky Převýšov, železnice, vlak, nádraží, demolice, petice, Správa železnic

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.