Královéhradecký kraj může podepisovat smlouvy s autobusovými dopravci vzešlými z desetiletého tendru v hodnotě 7,7 miliardy korun. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj po podání rozkladu kraje správní řízení vedené ve věci tendru zastavil. Původně antimonopolní úřad v prvostupňovém řízení výběrové řízení v září zrušil.
Královéhradecký kraj dnes uvedl, že vítězní autobusoví dopravci by mělo začít jezdit v březnu roku 2021. Dosud kraj uváděl termín od změny jízdních řádů v září roku 2020. K tendru se představitelé kraje vyjádří ve čtvrtek dopoledne na mimořádné tiskové konferenci.
ÚOHS zrušil výběrové řízení na základě námitky jednoho z účastníků. Účastník soutěže v námitce poukázal na to, že v případě objednání menšího počtu kilometrů se cena vzešlá ze soutěže mění v nevýhodnou. Podle mínění kraje ale antimonopolní úřad zcela neposoudil skutečnost, že hejtmanství předpokládá zvýšení dopravního výkonu, ne naopak. Nastavená hodnoticí kritéria kraj označil za věcně správná a zajišťující udržitelnost a hospodárnost veřejné dopravy.
Předseda ÚOHS Rafaj nyní prvostupňové rozhodnutí zrušil a správní řízení zastavil. "Zadavatel vymezil posuzované kritérium hodnocení dostatečně srozumitelně a jednoznačně tak, že dodavatelé měli možnost vytvořit si jasnou představu o tom, co bude zadavatelem v rámci hodnocení nabídek považováno za nejvýhodnější," uvedl Rafaj.
Za podstatné označil to, aby zadavatel s ohledem na jím předpokládané plnění veřejné zakázky vybral nabídku, která nejlépe splňuje jeho požadavky v okamžiku hodnocení. "Úřad nemůže zadavatele opravovat v tom, jaký má očekávat průběh plnění, pokud své předpoklady zadavatel dostatečně podložil, ani za něj posuzovat, co je pro něj výhodné. Toto rozhodnutí je právem zadavatele, ale zároveň i jeho odpovědností," uvedl předseda.
Podle výsledku tendru tři z osmi oblastí vyhrála společnost BusLine KHK. Tři má i sdružení Transdev Morava a Audis Bus. Zbylé dvě mají obsluhovat sdružení společností CDS Náchod a P-Transport a sama CDS Náchod.
Veřejná zakázka má zajistit linkovou autobusovou dopravu na území kraje s přesahem do okolních krajů pro příštích deset let. Maximální cena celé zakázky je 7,7 miliardy korun. Kraj soutěž rozdělil na osm oblastí. Tendr vypsal loni v říjnu. Firmy podávaly nabídky v květnu.
Rozsah výkonu dopravy kraj stanovil na 18,4 milionu autobusových kilometrů ročně. Zakázka počítá s nasazením 248 autobusů. Nyní pro kraj autobusovou dopravu zajišťuje 11 společností. Nově by to mělo být pět firem.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.