Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dá letos a v příštím roce do hlavních oprav nádražních budov ve východních Čechách přes 162 milionů korun. Největší investicí je loni zahájená oprava budovy hlavního nádraží v Hradci Králové v hodnotě přes 54 milionů korun. Významné sumy půjdou do oprav nádražních budov v Přelouči na Pardubicku, Novém Bydžově na Hradecku a Doudlebech nad Orlicí na Rychnovsku. Pro letošní rok by investice měly činit asi 110 milionů korun. Uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Oprava výpravní budovy ve stotisícovém Hradci Králové začala loni na podzim. V první etapě, která skončí letos na jaře, stavbaři za 35 milionů korun opraví prosklené zastřešení a podhledy stropu haly. „Na podzim by měla začít oprava omítek haly, připravuje se také renovace podlah v hale,“ uvedla mluvčí.
Budova hradeckého nádraží je památkově chráněná, což však přípravu opravy podlah komplikuje. „Musíme najít takové řešení, které zvládne současný provoz v hale, z pohledu památkové ochrany je preferováno řešení se zachováním částí původních podlah,“ řekl náměstek generálního ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola. Stavbaři hradecké nádraží opravují za provozu.
Zhruba 23 milionů korun bude stát oprava výpravní budovy v Novém Bydžově, která začne ve druhé polovině letošního roku a skončí v roce 2019. Rekonstrukce se bude týkat nejen vnějšího pláště budovy, ale i vnitřních prostor, a to jak služebních, tak přístupných veřejnosti. Podobnou opravou projde také nádražní budova v Doudlebech nad Orlicí s náklady 14,7 milionu korun.
Do poloviny letošního roku by měla skončit oprava výpravní budovy v Meziměstí, kde stavbaři opravují střechu, obnovují omítky, dřevěné prvky a osvětlení. Menší opravy s náklady v řádech milionů korun čekají budovy nádraží v Lázních Bělohrad, Malých Svatoňovicích a v Jaroměři. V plánech SČZD jsou i opravy nádraží v Nové Pace, Dvoře Králové nad Labem, Smidarech či Potštejně.
V Pardubickém kraji bude letos největší investicí oprava nádražní budovy v Přelouči, která začne ve druhém pololetí a potrvá do roku 2020. Přijde na 32,6 milionu korun. „Z větších nádražních budov v Pardubickém kraji se připravuje rekonstrukce budov v Žamberku či ve Vysokém Mýtě,“ sdělila Šubová.
V plánech na další léta má SŽDC i opravu nádražní budovy v Pardubicích, kde se náklady odhadují v řádech stovek milionů korun. SŽDC při přípravě této náročné opravy již jedná s Českými drahami, pardubickým magistrátem a s možnými nájemci. „Zvažují se dispoziční a technická řešení. Jsme v kontaktu s vlastníkem autorských práv architektem Miroslavem Řepou, projektant připravuje podklady pro jednání památkáři,“ uvedl Drmola. Stavba by mohla začít nejdříve v příštím roce.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.