V Hradci Králové je nově k dispozici zhruba dvě stě sdílených koloběžek. Město s provozovatelem domluvilo pravidla užívání, jenže zastupitelstvo je neschválilo, a tak koloběžky jezdí městem bez omezení. Podle náměstka primátora Pavla Marka je ohrožená bezpečnost obyvatel.
Začátkem měsíce se po Hradci Králové objevily nové sdílené elektrokoloběžky. A zatímco jedni mají z nové služby radost, další mají obavy ohledně jejich bezpečnosti. Vedení města proto vytvořilo memorandum, které mělo stanovit pro pohyb na elektrokoloběžkách jasná pravidla, například kam nesmějí a jakou maximální rychlostí mohou jezdit.
„Není to iniciativa nikoho z nás, město si žádnou takovou službu neobjednalo. Reagujeme pouze na provozovatele, kteří koloběžky provozují i v dalších městech. Pokud by se schválená pravidla ukázala jako nedostatečná, můžeme je například za půl roku ještě více utáhnout,“ uvedl na zastupitelstvu vedoucí odboru rozvoje města Karel Vít.
„Měli bychom se vážně zamyslet, jestli je opravdu vhodné pustit do města i do centra elektrokoloběžky. Kolo je něco jiného. Koloběžka jede daleko rychleji, a když ji potkám na chodníku, mám obavy, a to nejsem z kategorie nejstarších. Nedokážu si při té rychlosti a kvalitě našich chodníků představit, že se mezi pěšími budou pohybovat i elektrokoloběžky,“ uvedla své obavy zastupitelka Věra Pourová (ANO).
Jenže zastupitelstvo memorandum neschválilo a koloběžky nyní ve městě fungují bez jakýchkoli oficiálních omezení. „Radnice nemá žádné legislativní nástroje ani pravomoci tuto službu ve městě zakázat,“ upozorňuje primátor Alexandr Hrabálek (ODS).
„Pokud je koloběžka schválená k provozu, tak platí veřejnoprávní oprávnění na obecné užívání komunikací, a to my nemůžeme žádným způsobem regulovat,“ dodává tajemnice magistrátu Markéta Bartušová.
Neschválení memoranda silně kritizuje například náměstek primátora pro investice Jiří Bláha (ODS). „Od jara jednáme s firmou, která chce v Hradci Králové službu provozovat, o rozumné regulaci provozu. Nedávno jsme konečně dojednali oběma stranám vyhovující memorandum o spolupráci. Opoziční hlasy ovšem rozhodly o nepřijetí tohoto memoranda, takže provozovatelé koloběžek a jejich uživatelé mají nyní volný vjezd kamkoliv, jakkoliv a v jakémkoliv množství.“
Podle Bláhy jsou provozovatelé přesto ochotní dojednané memorandum respektovat. Na příštím zastupitelstvu chce proto vedení města předložit zastupitelům nový návrh dohody.
„Budeme nadále s městem jednat. Chceme odpovědět na všechny otázky a rozptýlit jejich obavy. Jsme otevřeni kompromisům,“ uvedl pro iDnes.cz manažer pro elektrická kola a koloběžky společnosti Bolt v České republice Martin Zajíc.
Jenže podle náměstka primátora pro oblast správy majetku města Pavla Marka (ANO) společnost dohodnuté memorandum nerespektuje. Náměstek proto včera provozovatelům napsal otevřený dopis, ve kterém žádá nápravu. „Vyzývám vás důrazně, aby vaše služby byly poskytovány v souladu nejen s dohodnutým memorandem, i když ho zastupitelé neschválili, ale zejména s ohledem na občany našeho města. V řadě případů je hrubě porušena bezpečnost našich obyvatel,“ píše Marek.
„Vyhlásil jsem válku autovrakům a postupně autovraky z města mizí, bych byl velice nerad, abych musel vzhledem k nedodržování dohodnutých podmínek a ohrožování bezpečnosti a pořádku v našem městě vyhlásit válku i vám a vašim službám sdílených koloběžek,“ stojí dále v dopisu. V souvislosti s nedodržováním memoranda bude náměstek primátora dnes s provozovateli jednat. „Nebude to z mé pozice pro ně příjemné," uvedl Marek na svém Twitteru.
Společnosti Bolt a Lime po městě rozmístily zhruba dvě stě elektrokoloběžek. Uživatel si nejdřív musí stáhnout do telefonu aplikaci Lime, zadat kreditní kartu a poté si může na mapě vybrat nejbližší koloběžku, kterou si chce vypůjčit. Koloběžka se odemkne pomocí QR kódu v aplikaci. Aby se koloběžky nepotulovaly všude po městě, mají vyhrazená stání. Aplikace uživateli nedovolí koloběžku zaparkovat jinde.
Pro uživatele koloběžek platí stejná pravidla jako pro cyklisty. Na chodníku tedy nemají co dělat. Pro jízdu by měli vyhledat stezky pro cyklisty, sdílené stezky pro chodce a cyklisty, cyklistické koridory a vyhrazené jízdní pruhy. V případě, že taková místa po trase nejsou, musí zůstat na silnici při pravém kraji vozovky.
Při jízdě nesmí jezdec ohrozit chodce ani řidiče. Odpovědnost má logicky i za sebe. „Základem pro bezpečnou jízdu je ochranná přilba. Elektrokoloběžky a elektrokola jezdí svižně, a ačkoliv je ze zákona přilba povinná jen do 18 let, je doporučována i ostatním bez ohledu věku. I malý náraz do hlavy může mít velké následky. Pro představu, můžeme přirovnat pád při čelním nárazu v rychlosti 25 km/h k pádu z dvou a půl metrové výšky přímo na hlavu, to už za přilbu stojí,“ zdůrazňuje Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti.
„Nemůžu si elektrokoloběžky v Hradci vynachválit. Poprvé jsem ji použil, když jsme s kamarády jeli z hospody a všechny taxíky byly plné. Bylo to super zakončení večera,“ říká nadšeně Pavel, kterého cesta z centra města do Malšovic vyšla na 61 korun. Jenže pokud Pavel s kamarády nebyl v hospodě na limonádě, neměl správně na koloběžce co dělat. Alkohol je pro uživatele koloběžek stejně jako pro cyklisty tabu.
„Upozorňujeme jezdce na elektrokoloběžkách, že ani za řídítka alkohol v žádném případě nepatří. Může se zdát, že řidiči koloběžek nejsou běžnými účastníky silničního provozu, jakmile jsou na pozemní komunikaci a řídí i tyto „stroje“, stávají se řidiči, na které se vztahuje zákon o provozu na pozemních komunikacích,“ uvádí policejní mluvčí Lenka Koryťáková.
Například v centru Prahy už policisté v minulosti v rámci preventivních akcí cíleně kontrolovali jezdce na koloběžkách. Zaměřovali se především na to, zda lidé nejsou při jízdě pod vlivem alkoholu nebo drog. Nejčastěji však jezdci byli pokutovaní za jízdu na chodníku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Pokud by koloběžky byly využívány v souladu s pravidly uvedenými v článku, asi by proti nim nebylo potřeba protestovat. Platí stejná pravidla jako pro cyklisty, tedy žádná. Kola i koloběžky se pohybují po chodnících zcela běžně i tam, kde vedle vede cyklostezka. Teď navíc zůstávají stát koloběžky uprostřed chodníků, takže nevím, jak funguje opatření provozovatele, že koloběžku musí nechat na dohodnutém místě. Pro chodce začíná být pohyb v centru města nepříjemný, mnohdy nebezpečný.