Za uplynulých 24 hodin policisté v kraji evidují šest vážných nehod motoristů a cyklistů. Došlo ke zranění tří řidičů motorek a tří cyklistů – dva z nich jeli na kole bez helmy, která by přitom mohla následky nehody výrazně zmírnit. Helmu odmítá nejčastěji starší generace cyklistů, která je však zároveň nejzranitelnější.
Zatímco u motorkářů je podle policistů nejčastějším důvodem nepřiměřená rychlost, kvůli které pak nejsou schopni včas zareagovat, cyklistům nejčastěji auta nedají přednost. Podle mluvčí policie, Lucie Konečné, jdou však někteří cyklisté a motorkáři sami svým nezodpovědným chováním nehodám naproti.
„Někteří na kole zbytečně riskují, jezdí bez ochranných přileb, se sluchátky v uších, bez osvětlení, nepoužívají reflexní prvky, aby byli dobře viditelní, a někdy jezdí i pod vlivem alkoholu. Zároveň se mnoho cyklistů mylně domnívá, že mají absolutní přednost,“ říká mluvčí s tím, že častou příčinou dopravních nehod je i neohlédnutí se přes rameno při odbočování vlevo.
„Všichni účastníci šesti nehod za posledních 24 hodin byli muži. U těch, u kterých bylo možné provést dechovou zkoušku s ohledem na zdravotní stav, naštěstí nehrál roli alkohol. Dva cyklisté ze tří však bohužel neměli nasazenou helmu, která by mohla zmírnit případně následky,“ dodává Konečná.
Ačkoliv se policisté intenzivně věnují prevenci a dopravní policisté cyklisty a motorkáře pravidelně na silnicích kontrolují, následky dopravních nehod jsou stále častěji velmi vážné až tragické.
„To, že jsou milovníci kol a jedné stopy v hustém silničním provozu zranitelní, víme všichni. To, že někdy na silnicích chybí vzájemná tolerance a ohleduplnost mezi řidiči aut a nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu, víme také. Pokud však nezačne každý sám u sebe, situace se těžko změní,“ apeluje mluvčí. Řidiči aut by navíc měli v letních měsících automaticky počítat s s větším výskytem cyklistů a motoristů na silnicích.
Řada preventivních bezpečnostních akcí stále také upozorňuje na to, jak důležitá je pro cyklisty ochranná přilba. Ta je ze zákona však povinná pouze pro osoby mladší 18 let. Přitom nejvíce obětí mezi cyklisty za posledních deset let je ve věkové skupině 55 až 64 let.
„Při pádu cyklisty je nejohroženější částí těla hlava. To základní, co můžeme pro své zdraví udělat, je právě ochranná přilba. Starší generace cyklistů ale často nepoužívá ochranné pomůcky, protože na ně není zvyklá. Je to špatně, vyrazit na kolo bez helmy není dobrý nápad,“ varuje Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.
Přesto se podle Poláka situace pomalu zlepšuje, i díky neustále osvětě. „Zatímco v roce 2011 nemělo při kolizi helmu na hlavě 73 procent cyklistů, v roce 2020 to bylo 58 procent,“ říká.
Podle statistik za posledních deset let zemřelo v Česku 494 cyklistů, více než polovina z nich přišla o život vlastní vinou. Policie za tu dobu eviduje celkem 41 987 cyklistů, kteří se stali účastníky dopravní nehody. Téměř dvě třetiny neměly ochrannou přilbu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.