O nové dálnici z Hradce Králové, která by ulevila současné silnici I/35 se mluví hodně dlouho. Nyní dostávají její plány konkrétní podobu. Státu se podařilo vykoupit většinu pozemků. Jako první se tak začne stavět úsek kolem Hořic. Ten by měl být hotový do pěti let.
Ředitelství silnic a dálnic potvrdilo, že se počítá s dříve nastaveným harmonogramem. Samotná stavba prvního úseku by měla začít v roce 2022. Po nové dálnici se mají řidiči projet do konce roku 2028.
Jako první se začne stavět úsek ze Sadové do Hořic. V tomto úseku má ŘSD vykoupeno 75 procent pozemků. „Aktuálně čekáme na získání stavebního povolení,“ řekla Hradecké Drbně mluvčí ŘSD Kristýna Korenčiková. Stát počítá s tím, že by se první řidiči mohli po novém úseku projet už v roce 2025.
Jako první se začne stavět zmiňovaný úsek z Hořic do Sadové. Druhý přijde na řadu úsek Úlibice a Hořice. Zde má stát zajištěno 91 procent pozemků. Stavět se má začít v roce 2023, etapa bude dokončena o tři roky později. Souběžně s úsekem z Úlibic do Hořic bude Ředitelství silnic a dálnic stavět i úsek ze Sadové do Plotiště. Zde je vykoupeno 80 procent pozemků.
„Na posledním úseku zatím nebylo vydáno pravomocné územní rozhodnutí, zde tedy ještě výkupy nezačaly,“ řekla Korenčiková. Jde o část dálnice, která bude sloužit jako obchvat Úlibic a napojí se na stávající silnici I/16 z Nové Paky na Jičín.
Samotné začátky dálnice D35 mohou řidiči vidět už dnes. Trasa bude začínat u Hradce Králové na křižovatce, která se v těchto dnech staví pro D11. Následně povede vlevo od současné silnice I/35. Tu bude křížit ve dvou místech – v Sadové a u Hořic. Poté bude pokračovat opět vlevo až do Úlibic.
Například obcí Úlibice projíždí po silnici první třídy až 15 tisíc vozidel denně. „Současná dopravní situace je neúnosná, takže je problém vůbec přejít přes silnici, a to především pro starší lidi a matky s kočárkem,“ popisuje aktuální situaci starosta Úlibic Michal Kovář (bez PP). Podle něho by mohlo zprovoznění nové dálnice vyvést 80 procent dopravy mimo obec.
O něco horší je situace například v Sadové. Denně tudy projede zhruba 20 tisíc aut. „Místní podnikatelé, obyvatelé obce, ale i třeba zemědělci, ti všichni jsou nuceni několikrát denně přejíždět silnici I/35 a to mi věřte… Je to na hodně dlouhé minuty a pevné nervy,“ postěžoval si starosta Sadové Dušan Jedlička (bez PP). I ten se nové dálnice nemůže dočkat.
Na druhou stranu, strašákem pro obec zůstává samotná stavba nové D35. „Provoz nákladních vozidel při výstavbě bude velký a máme strach o naše místní komunikace I. a II. tříd, u kterých je stav již nyní alarmující,“ dodal. Podle jeho slov nejsou na jejich opravu peníze.
Otázkou zůstává, jaký vliv bude mít vyvedení dopravy z těchto obcí na podnikatele. Na trase z Hradce Králové je několik desítek restaurací a obchodů. „Jsem zvědavý, jak k tomu přistoupí řidiči nákladní dopravy. Sjezd z dálnice bude daleko a nevím, zda se jim vyplatí sjíždět, aby se v Sadové zastavili na oběd,“ dodal Jedlička.
Původně se o nové spojnici mezi krajskou metropolí a městem pohádek mluvilo jako o rychlostní silnici. Podobné té, která spojuje Hradec Králové a Pardubice. Díky změně legislativě se z ní nakonec stala dálnice.
Současná silnice I/35 by se následně měla stát silnicí druhé třídy a svojí správou spadnout pod Královéhradecký kraj, potažmo Údržbu silnic Královéhradeckého kraje.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Pokud má začít 2022, tak o ní bude rozhodovat nová vláda. Leckdo si možná vzpomene, jak to dopadlo okolo roku 2009, kdy vláda ODS a ministr VV Bárta zastavily přípravu a výstavbu dálnic. To se těžce odrazilo v následujících letech. Stavba dálnice trvá 4 roky, její příprava ještě mnohem déle. V případě úplného zastavení jde o zásek na 10 let. V současnosti je to velmi dobré- příští rok se má otevřít 100 km dálnic (vč. modernizace D1). Jde právě o dálnice D11 a D35 u H.K.. Dost pochybuji, že v článku popisovaná stavba začne.
Už? :D Tož toto je komedie. Tyto tahy, stejně jako D43 a další základní infrastruktura (tím spíš, když jsou naše silničky stavěné většinou na koňské povozy a akorát potažené živicí a nikdo nepočítal, že je bude likvidovat tranzitní škodná) už chybí dekády a jen v našem Kocourkově je možné, že za jejich dodavadní nerealizaci nikdo nesedí. Kolik zmařených životů přinesla jen silnice smrti D43, to je hanba vůbec na to pomyslet. Prostě silničky, kde místo 90 jede za přetíženým kamionem bez možnosti legálního a bezpečného předjetí ani ne 60kou desítky dalších aut a jetě jedoucí do obcí, kde se to ještě zpomalí a u každého přechodu a světelné či kruháče zastaví, to je neuvěřitelné. To jsme země ve středu Evropy v 21. století? Tady kdokolvi jede, musí si klepat na čelo, co jsme zde za kreté.y.
Pro .Klicpera. Co byste tam chtel sledovat. Od Jaromere na hranice se nedeje vubec nic, ani pozemky nejsou vykoupeny. Polaci pred dvema mesici zacali dokoncovat poslednich cca 20km, prace jedou naplno a za dva roky budou na hranicich. No a konec. Tam nebude nic.
Nebylo by lepší, než věnovat se sci-fi, sledovat stavbu D11 z Hradce na hranice s PL?