Hradec Králové vypsal tendr na opravu frekventovaného podchodu na třídě Karla IV.

Město Hradec Králové dnes vypsalo soutěž na tři roky chystanou rekonstrukci podchodu na třídě Karla IV. Zájemci mají nabídky předložit do 6. listopadu, vyplývá ze zadávacích podmínek na portálu zakázek města. Oprava podchodu, který je jedním z nejfrekventovanějších míst ve městě, by mohla začít příští rok v lednu. Trvat by měla osm měsíců. Hodnoticím kritériem bude nabídnutá cena. Podchodem zůstane po dobu rekonstrukce v provozu, počítá se jen s několikadenní uzavírkou.

Předpokládanou hodnotu díla radnice v zadávacích podmínkách neuvedla. Dříve představitelé města cenu odhadovali asi na 41 milionů korun. Hradec na stavbu začátkem letošního roku získal stavební povolení. Původně radnice počítala se zahájením opravy v roce 2024, ale vše zdrželo dvakrát opakované řízení na výběr projektanta.

"Původně se počítalo jen s opravou výloh, nakonec ale projde podchod kompletní rekonstrukcí. Obnoví se rampy, schodiště i prosklené přístřešky. Získá moderní vzhled, vrátí se sem obchody, kavárna a cukrárna a přibude i výstavní prostor. Z místa, kudy se jen procházelo, se stane příjemný a živý prostor pro setkávání," uvedl náměstek primátorky pro investice Lukáš Řádek (TOP 09).

Podchod na třídě Karla IV. je spojnicí mezi vlakovým nádražím a historickým centrem stotisícového města. Prochází pod čtyřproudým silničním okruhem a má stále podobu z doby vzniku v první polovině 70. let minulého století.

Podchod vznikl podle návrhu architekta Karla Schmieda staršího. Na současné projektové dokumentaci obnovy se podílel jeho syn Karel Schmied. "Díky tomu bude podchodu zachována jeho urbanistická i architektonická hodnota," uvedla radnice.

Do podchodu, který je pod křižovatkou ulic Karla IV. a Střelecká, lze vstoupit ze tří stran. Od dobudování čtvrtého ramene, které by vedlo k parkovacímu domu Katschnerka a k Hořické ulici, radnice upustila. Důvodem byly ekologická zátěž a vysoké náklady na rozšíření.

Komunisté chtěli co nejlevnější variantu

Byl to první podchod v Hradci Králové. V době, kdy vzniknul, byly podobné podchody v republice velkou vzácností. „Potřeba vytvořit podchod vznikla společně se vznikem II. městského okruhu. Intenzivní doprava na jedné z nejfrekventovanějších křižovatek města odřízla nádraží od třídy Karla IV. a centra města. Na jeho kolaudaci si jako dítě matně pamatuji, proběhla v 70. letech,“ řekl Hradecké Drbně Karel Schmied, jehož otec podchod navrhl.

Původně měl historicky první podchod v Hradci Králové vypadat stejně, jako dnes vypadá většina ostatních – obyčejná díra do země. Komunisté chtěli co nejlevnější řešení, Karlu Schmiedovi staršímu se však dopařilo prosadit podchod vybavený obchody a veřejnými toaletami. S ohledem na technické problémy s vedením inženýrských sítí se mu už ale nepodařilo prosadit druhý tubus podchodu s vyústěním u Jitřenky, který již pravděpodobně nevznikne.

„Zajímavostí je, že se dříve architektura více propojovala s výtvarným uměním. V pochodu je to geometrická reliéfní výzdoba od Jiřího Felgera, který byl velký tátův kamarád. Spolupracovali spolu například i na Menze v areálu Farmaceutické fakulty UK,“ popisuje Karel Schmied mladší.

Při navrhování podchodu bylo už od začátku myšleno i na praktičnost – podchod je dost vysoký, a to cíleně – aby jím mohly projet úklidové vozy.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Hradec Králové, Karel IV. Lucemburský, oprava, Karel Schmied starší, radnice

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.