O víkendu se na železniční trati mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem odstartoval historický projekt. V České republice, a především na Královéhradecku, začíná pravidelný provoz autonomního vlaku. Tento vlak je první svého druhu v Evropě, který se bude pohybovat na trati s cestujícími. A co víc, je obsluhován českým vozidlem, což podtrhuje technologický pokrok českého železničního průmyslu.
Autonomní vlaky už nejsou pro veřejnost žádnou novinkou. Cestující je mohou znát z letištních terminálů nebo z městských dopravních systémů, kde jezdí v uzavřených prostorách. Provoz autonomních vlaků v otevřených krajinných podmínkách, kde se nacházejí železniční přejezdy, a kde může být železniční doprava ovlivněna nečekanými situacemi, je ale v Evropě naprosto nový. Tento projekt, který byl realizován za spolupráce společnosti AŽD a Správy železnic, je tak opravdu průlomovým krokem.
Ministr dopravy Martin Kupka při zahájení provozu zdůraznil, že tento projekt je výsledkem několika let intenzivního vývoje, inovací a investic. „Cílem bylo připravit systém, který bude bezpečně fungovat v běžném železničním provozu, tedy i na trati s železničními přejezdy, kde může dojít k nečekaným komplikacím,“ řekl novinářům.
A právě díky těmto technologiím je autonomní vlak schopen plně čelit těmto výzvám. Systém je vybaven umělou inteligencí a moderními technologiemi, které dokáží vyhodnocovat okolní prostředí a adaptovat se na něj.
Autonomní vlak, označený jako EDITA 811.111 (Experimentální Drážní vozidlo pro Inovativní Technologie AŽD), vychází z modernizace motorového vozu 810.111. Tento vlak je unikátní nejen tím, že je autonomní, ale i tím, že je vybaven vysoce sofistikovanými senzory, které sledují okolí vlaku. Kamery, lidarové senzory a další technologie zajišťují, že vlak vidí mnohem dál než strojvedoucí a dokáže včas reagovat na možné hrozby.
Ačkoliv je vlak autonomní, strojvedoucí i nadále zůstává přítomen, avšak pouze jako dozorující osoba. V případě jakékoliv nehody nebo problému bude schopen okamžitě zasáhnout a vlak zastavit. Tento systém je naprosto bezpečný a využívá nejmodernější technologie, které dnes existují.
Přítomnost strojvedoucího na stanovišti je však pouze dočasná. Projekt bude pokračovat s dalším testováním, během něhož se musí připravit i legislativa pro autonomní železniční provoz. To je proces, který bude vyžadovat spolupráci s příslušnými úřady a institucemi. Významná část příprav spočívá v kodifikaci autonomního provozu, což je krok nezbytný pro budoucí pravidelný provoz.
Vlak bude na trati Kopidlno – Dolní Bousov jezdit v termínech o víkendech a prázdninách od dubna do října. Během těchto termínů nabídne tři páry spojů, které propojí obě stanice. Jízdenka na celou trasu bude stát 50 Kč, přičemž děti, studenti a senioři mají nárok na 50% slevu.
„Cestující se mohou těšit na moderní vlak, kde budou mít možnost sledovat data v reálném čase, která jsou nutná pro řízení vlaku. Displeje ve vozech budou zobrazovat informace o jízdě, včetně přenosů z kamer a senzorů,“ řekl novinářům generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.
V blízké budoucnosti by se podobné technologie mohly začít instalovat do běžných vlaků na konvenčních tratích. AŽD plánuje, že do roku 2030 se stane její Švestková dráha (linka U10 v Ústeckém kraji) plně autonomní.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám