V Hradci Králové opět ožila diskuze nad rekonstrukcí Velkého náměstí v historickém centru. Radnice před pár týdny představila koncept toho, jak by mohl prostor po rekonstrukci vypadat. Ne všichni však s novým návrhem od sdružení společností ARN studio a Architekti chmelík & partneři souhlasí. Dokonce proti němu vznikla petice jejíž autoři obviňují radnici z manipulace. To magistrát striktně odmítá.
O rekonstrukci náměstí v historickém centru krajské metropole se mluví dlouhých 14 let. Od roku 2016 se snaží přípravu přebudování vyřešit stavební úřad v Hořicích, kde celý projekt skončil kvůli podjatosti úředníků na hradeckém magistrátu.
Nyní to vypadá, že by se s rekonstrukcí mohlo začít v roce 2027. Současné vedení se rozhodlo, že celý projekt vypracuje takzvaně od píky. Před pár týdny radnice představila návrh nového prostoru, který by mohl pod Bílou věží postupně začít vznikat.
Nový návrh počítá například se stromořadím, vodními prvky, novou dlažbou a nově přepracovaným systémem parkování. Ten však narazil na odpor petentů, kteří upozorňují na špatné rozestavění parkovacích míst na celé ploše. Kromě toho na náměstí vznikne sdílená zóna mezi cyklisty, motoristy a samotnými chodci.
„Myslím si, že nejsou spokojeni ani ti, kteří tam auta nechtějí a ani ti, kteří chtějí parkování na Velkém náměstí zachovat. Nejvíc mě zaráží, že se parkoviště přesunulo k podloubí. Což je místo, kudy chodí nejvíce lidí. No a uprostřed nám vznikla nějaká vykolíkovaná zóna,“ řekl Hradecké Drbně autor petice Karel Poner.
V současné době je možné parkovat ve středu náměstí, řidiči tam mají 232 parkovacích stání. Nový návrh počítá s parkováním po stranách, kde by mělo vzniknout 65 míst.
Celkově je v bezprostřední blízkosti Velkého náměstí zhruba 1200 parkovacích míst. Tento počet měl podle autorů návrhu zůstat stejný i po odstranění těch, které jsou na náměstí v současnosti. 160 aut se vejde na nábřeží, 70 do postranních uliček, přes 500 vozidel do přilehlých parkovacích domů a například 17 na Malé náměstí.
„Přeměnou podélného na kolmé parkovací stání bychom chtěli zvýšit kapacitu stání v Komenského ulici,“ uvedl na pondělní debatě spoluautor návrhu Michal Krejčík. Podle jeho slov by se tam mohlo vejít o 90 aut více.
„Zdůrazňujeme, že hlavním cílem radnice je vytvořit funkční, estetický a přívětivý veřejný prostor, který bude sloužit potřebám všech obyvatel Hradce Králové,“ řekla Hradecké Drbně primátorka Pavlína Springerová (HDK)
Autor petice Karel Poner Hradeckou Drbnu upozornil na možnou manipulaci obyvatel, které se radnice mohla dopustit ve veřejném dotazníku. “Město na místo hledání řešení investovalo do manipulace obyvatel najatou pražskou agenturou, která prostřednictvím zavádějícího dotazníku předloží výsledek, který je městem požadován, tedy omezení parkování bez náhrady a řešení,“ uvedl pro redakci.
Data z dotazníku má pro radnici zpracovat společnost Participation Factory. Podle smlouvy má jít třífázovou spolupráci, která se stává z přípravy, sběru dat a reportu. Samotný sběr dat má v tuto chvíli ještě probíhat a hotový bude 28. února. „I přesto radnice budoucí návrh Velkého náměstí představila v lednu,“ řekl redakci Poner.
Toto tvrzení radnice dementuje. Podle vyjádření primátorky, které Hradecká Drbna získala, jde pouze o nedostatečné pochopení participativního procesu. „Tato konkrétní a ojedinělá negativní reakce také může odrážet fakt, že jde o nový přístup, se kterým někteří lidé v našem městě nemají dostatečnou zkušenost. V tomto případě nemusí jít jen o nepochopení tohoto procesu ale přímo o snahu participaci veřejnosti nějakým způsobem znedůvěryhodnit, znechutit či ji prostě poškodit,“ uvedla pro Hradeckou Drbnu primátorka.
Podle radnice má veřejnost o vyplnění dotazníku zájem, což dokazuje, že záměr funguje správě. „Nařčení z manipulace veřejného mínění odmítáme a zůstáváme otevřeni dalšímu dialogu s veřejností i s autory petice, aby bylo možné společně najít nejlepší řešení pro Velké náměstí,“ dodává primátorka.
Současná studie podle primátorky řeší pouze širší vazby řešeného území, prostorové uspořádání, dopravní obsluhu a životní prostřední. Konkrétní detaily založené na výsledcích dotazníku má město dostat až 26. dubna. „Zbývá stále dost času k postupnému zapracovávání důležitých aspektů vyplývajících z participačního procesu a veřejného projednávání,“ dodává primátorka.
Autor petice je přesvědčen, že by problém s parkováním a rozmístěním aut na Velkém náměstí mohlo vyřešit podzemní parkování. „Vyřešilo by prakticky všechno, co touhle studií řešeno není. Navíc by to bylo samofinancovatelné,“ řekl Poner na pondělní diskuzi. Podle jeho slov by parkování pod povrchem mohlo z náměstí odstranit i 65 plánovaných stání.
Varianta podzemního parkování byla přitom z projektu vyřazena už v době komunálních voleb. V programovém prohlášení totiž vysloveně stojí, že se nová vládnoucí koalice nebude touto problematikou zabývat.
„Podobnou stavbu mají ve Vídni. Na 300 parkovacích míst byl původní rozpočet 40 milionů, ale došlo ke zdražení na 60 milionů euro. To v korunách vychází na zhruba pět milionu korun za jedno parkovací místo,“ uvedl během debaty náměstek primátorky Lukáš Řádek (TOP09). Podle jeho slov není v České republice ani střední Evropě město, které by si mohlo dovolit takový projekt financovat z veřejných peněz.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.