Městská hromadná doprava v Hradci Králové slaví 95 let od svého založení. Při této příležitosti místní dopravní podnik otevře své brány veřejnosti a do ulic krajské metropole pošle historické vozy. Ty budou zájemce vozit po speciální vyhlídkové trase. K vidění budou i ostatní stroje a technika Dopravního podniku Hradec Králové.
„Celá tato akce připomene nejen ekonomický, stavební či technický rozvoj za 95 let, ale i generace lidí, které se na vzniku a provozu městské veřejné dopravy v Hradci Králové podílely,“ uvedl v tiskové zprávě náměstek primátorky Miroslav Hloušek (ODS). Speciální den otevřených dveří se bude konat na dvou místech. Přímo v sídle Dopravního podniku Hradec Králové v Pouchovské ulici a na v terminálu hromadné dopravy.
Z obou těchto míst budou návštěvníci moci nastoupit na speciální okružní linku, kterou budou obsluhovat historické vozy. Půjde o autobus Karosa ŠD 11, jezdit budou i trolejbusy Škoda 8Tr9 a Škoda 9TrHT28 a kloubový Škoda 200Tr Sanos 01. V případě dobrého počasí vyjede i speciální autobusový kabriolet bez střechy Škoda 706 RTO. V ulicích Hradce Králové lidé zahlédnou i žlutý školní autobus známý především z amerických filmů.
V sobotu 7. října bude v sídle dopravního podniku možné nahlédnout do celého areálu a také centrálního dispečinku. Na terminálu hromadné dopravy bude naopak připravená výstava, která bude mapovat historii veřejné dopravy. Vedle ní je pak připravený i program pro nejmenší. „K dispozici zde bude také skákací hrad a celodenní hudební program, který připravili mimo jiné žáci ze Základní umělecké školy Habrmanova v Hradci Králové,“ uvádí v tiskové zprávě mluvčí radnice Kateřina Šmídová.
Zahájení autobusové dopravy je spojeno se vznikem Autodrah města Hradce Králové 24. října 1928. Dopravním podnikem se společnosti začalo říkat až v roce 1950. Šlo však stále o státní podnik. Majetek byl do akciové společnosti Dopravní podnik města Hradec Králové převeden až v roce 1997.
Prvním vozem, který po Hradci Králové vozil cestující, byl šestikolový omnibus Tatra pro 42 sedících a 50 stojících osob. Ten začal obsluhovat historicky první linku Kukleny – Nádraží – Slezské Předměstí. Do provozu byla uvedena na začátku prosince roku 1928. V té době měli cestující jízdu zdarma, a naopak řidiči neměli nárok na odměnu.
První trolejbusová linka byla v Hradci Králové zavedena až v roce 1949. Tehdy dopravní podnik nakoupil čtyři elektrobusy Vetra-ČKD.
Původní sídlo (tedy ještě Autodrah) se nacházelo na dvoru mezi Průmyslovou a Škroupovou ulicí. V místě nynějšího autoservisu. Do současného sídla v Pouchovské ulici se zaměstnanci stěhovali až mezi lety 1951 a 1953. Následovala je i veškerá technika a kompletní vozový park.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.