Stavbaři v minulých dnech začali stavět most přes řeku Orlici ve čtvrti Svinary v Hradci Králové. Most nahradí zchátralý železný most plukovníka Šrámka z roku 1907, který je kvůli havarijnímu stavu od ledna 2017 uzavřený pro automobily. Investorem mostu za 78 milionů korun včetně DPH je Královéhradecký kraj. Město Hradec Králové opět zvažuje, že by si z mostu jedno ze dvou mostových polí nechalo.
Svinarský most je důležitý pro dopravu v západní části stotisícového Hradce Králové. Nejbližší mosty přes Orlici jsou na silničním okruhu města a pak až v Krňovicích. Most spojuje části Svinar na obou stranách řeky, využívají ho i obyvatelé Malšovy Lhoty a Malšovic. Řidiči jej používají jako zkratku při cestě z jižní části města směrem na Rychnov nad Kněžnou a Ostravu.
Stavbaři staveniště převzali 9. dubna. Nejprve přeloží lávku pro pěší, která je na jedné straně starého mostu, a také inženýrské sítě vedoucí po mostě. Po dobu stavby tak budou mít chodci cestu přes Orlici zajištěnou. „Následně stavbaři starý most rozeberou a postaví nový, který bude mít již jen jedno pole. Most by měl být hotový do konce roku,“ uvedl krajský radní pro investice Václav Řehoř (ODS).
O možnosti zachovat část nýtovaného mostu budoucím generacím na ukázku umu tehdejších stavitelů debatovali v lednu hradečtí zastupitelé. Nakonec rozhodli, že město si z mostu vezme jen fragmenty a zbytek skončí ve šrotu. Nyní město možnost zachování části mostu opět otevřelo. „Zachovalo by se jedno pole. Mohlo by sloužit například ve Svinarech na nábřeží. Mohl by se do něj zabudovat bufet či půjčovna lodí,“ řekl hradecký primátor Zdeněk Fink (HDK). O věci bude muset rozhodnout zastupitelstvo," uvedl. Most není kulturní památkou, ale podle památkářů má svou historickou hodnotu a měla by z něj být alespoň část zachována.
Podle Řehoře však na případné změny, které by zasahovaly do již zahájené stavby mostu, zbývá jen minimální prostor. Kraj nechce, aby byl ohrožen termín dokončení mostu. „Protože jsme již v realizaci, tak výrazně tlačí čas. Jsme ochotni se dohodnout na nějakém rozumném řešení, ale město musí jednat velmi rychle,“ řekl Řehoř. Dodal, že na dokončení mostu závisí i připravovaná rekonstrukce silnice přes Malšovu Lhotu. Bez dokončeného mostu nelze opravu udělat, protože by nešlo zřídit objízdné trasy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.