V Krkonoších se dnes do své 20. sezony opět rozjíždí speciálně upravené turistické autobusy umožňující přepravu jízdních kol. Využívají je především pěší turisté, lidí s koly ubývá, a to kvůli rozvoji elektrokol. V červnu budou spoje cyklobusů v provozu o víkendech, v červenci a srpnu denně, v září ve čtvrtek a o víkendech.
Cyklobusy každoročně přepraví přes 30 tisíc lidí a přes 2,5 tisíce kol. Rozvoj elektrokol podle Chaloupské zájem o cyklobusy mění stále více ve propěch pěších turistů. Lidé si totiž s pomocí baterie do kopců vyjednou na kole sami a zvládnou i delší trasy. "V minulosti se kol přepravovalo výrazně více, kolem 4000 za sezonu," řekla Mirka Chaloupská z destinační společnosti Svazek Krkonoše. V Krkonoších a jeho podhůří mají cyklisté k dispozici téměř 900 kilometrů cyklotras.
Síť sedmi linek propojuje nejvyšší české hory ze západu na východ a z jihu na sever. Hlavní páteřní linka z Harrachova na Pomezní Boudy měří asi 120 kilometrů. "Je to jediná existující autobusová linka, která turisty dopraví z jedné strany Krkonoš na druhou. Vede přes Rokytnici nad Jizerou, Jilemnici, Vrchlabí, Janské Lázně, Svobodu nad Úpou a Pec pod Sněžkou. Cyklobus uveze 20 kol," uvedla Chaloupská
Dalšími linkami se turisté s koly dostanou například na hřebenovou Špindlerovu boudu, na Horní Mísečky, do Pece pod Sněžkou, do Horní Malé Úpy. Mezi sedmi linkami jsou zahrnuté i dvě linky pouze pro pěší turisty. Jde o linky na Zlaté návrší z Horních Míseček a z Harrachova. Výhradně pro pěší je i jeden spoj na lince Martinice - Horní Mísečky.
Cyklobusy jsou vybaveny přívěsy pro kola, které uvezou 11 až 38 bicyklů. Zvláště při pěkném počasí mohou mít autobusy někdy zpoždění, protože při větším počtu cyklistů trvá nakládání kol déle. Elektrokola cyklobusy přepravují po odmontování baterie.
Na linkách platí ceníky pravidelné linkové dopravy jednotlivých dopravců, za jízdní kolo je příplatek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.