V Královéhradeckém kraji nejezdí vlaky, které si hejtmanství objednalo. Na některé úseky České dráhy (ČD) nasazují spoje, které nemají dostatečnou kapacitu. Hejtmanství státnímu dopravci hrozí pokutami ve výši 25 milionů korun. Dráhy se hájí, že své spoje nestíhají dostatečně rychle opravovat.
Kvůli nedodržování podmínek ze strany Českých drah Královéhradecký kraj vystavil takzvané sankční protokoly. Od konce roku 2021 do dubna letošního roku může státní dopravce dostat pokuty za 25 milionů korun. To, zda k pokutování skutečně dojde, záleží na Českých dráhách. Zda dokáží dodržet smluvní podmínky a nasadit dostatečně kapacitní vlaky.
„Nejde nám ani tak o to, jaký typ vlakové soupravy na daném úseku pojede, ale o to, aby měl dostatečnou kapacitu a aby místo soupravy s 200 místy nejela jen 100místná souprava,“ uvedl v tiskové zprávě hejtman Martin Červíček (ODS).
Problém u Českých drah vznikl u externích dodavatelů, kteří mají na starosti opravy revize vlakových souprav. Alespoň to tvrdí tisková zpráva Českých drah, kterou společnost vydala tento týden. Společnost už prý několikrát vyzvala své dodavatele, aby přijali opatření k plnění svých závazků.
Problém je však v tom, že stroje v opravě a na revizích chybí na tratích v hradeckém kraji každým dnem. „V poslední době jsme často kritizovaní ve veřejném prostoru, že naše vlaky poskytují nižší komfort cestování. Že nasazujeme starší vagóny a neposkytujeme takové služby, jaké si sami poskytovat přejeme,“ přiznal Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu. Cestující si nejčastěji stěžují na chybějící Wi-Fi připojení nebo zásuvky pro dobíjení telefonů a počítačů.
Podle zjištění Hradecké Drbny se současné zpoždění u nově dodávaných souprav pohybuje v rozmezí jednoho až jednoho a půl roku.
„Naši dodavatelé se musí postavit čelem k plnění termínů a dodržení kvality a musí přijmout opatření ve svých firmách, aby začaly plnit své závazky. My jsme jejich zákazník a denně musíme řešit chybějící soupravy, které stojí v jejich podnicích a nám chybí,“ vysvětluje Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.
V případě, že k udělení pokuty ze strany Královéhradeckého kraje skutečně dojde, bude muset částku zaplatit sám státní dopravce. To, zda bude škodu vymáhat po dodavatelích zajišťující servis je na samotné společnosti.
S nedostatkem odpovídajících vozů hrozí dopravci i vyplácení sankcí přímo cestujícím. K tomu může dojít například v případě delšího zpoždění spoje nebo ve chvíli, kdy se cestující do menšího vozu nevejde.
„Není-li možné dokončit přepravu pomocí alternativní přepravy, a je-li to za daných okolností uskutečnitelné, poskytne vám pověřený zaměstnanec ČD bezplatně ubytovací voucher na smluvní ubytovací zařízení,“ stojí v přepravních podmínkách Českých drah.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.