Do dvou let by se mohlo začít s opravou kritizovaného podchodu pro pěší na třídě Karla IV. Denně ho využívá několik stovek lidí k překonání Gočárova okruhu a Střelecké ulice. Problém je v tom, že jeho stav je prakticky neúnosný. Jeho současná podoba vznikla v 70. letech.
Hradecká radnice si nechala zpracovat vizualizaci toho, jak by mohl nový podchod vypadat. Jde o takzvanou ideovou studii. Na ní v nejbližší době naváže projektová dokumentace. „Právě vypsání výběrového řízení na projektanta a autorský dozor schválili na svém včerejším zasedání radní města,“ uvedla v tiskové zprávě mluvčí radnice Kateřina Rohlíčková. S opravou by se mohlo začít do dvou let.
Původně se uvažovalo pouze o dílčích opravách. Vedení města však otočilo a přistoupí ke kompletní rekonstrukci. Prostor se tak prakticky od základu změní. „Toto místo by se mělo stát prostorem, na který bychom již nemuseli nahlížet jako na průchozí, ale také jako setkávací. Hlavní myšlenkou je ho prosvětlit, modernizovat a zatraktivnit,“ uvedl ve zprávě primátor města Alexandr Hrabálek (ODS).
Z vizualizace je patrné, že dojde ke kompletní změně. Cukrárna s kavárnou by měla své prostory rozšířit i do volného prostranství. Prakticky úplně nové budou i veřejné toalety, které se změní i v dispozičním uspořádání. Nové budou i stropní podhledy a celkové osvětlení. „V návrhu se počítá s výrazným liniovým svítidlem v hlavní části, které doplňují kruhová svítidla,“ uvedl ve zprávě náměstek primátora Jiří Bláha (ODS).
Město se nyní chystá vypsat výběrové řízení na projektanta a autorský dozor. Projektová dokumentace by měla být dokončena během léta příštího roku. „Pokud vše půjde podle plánu, mohla by být rekonstrukce podchodu zahájena začátkem roku 2024,“ doplňuje náměstek Bláha.
„Potřeba vytvořit podchod vznikla společně se vznikem II. městského okruhu. Intenzivní doprava na jedné z nejfrekventovanějších křižovatek města odřízla nádraží od třídy Karla IV. a centra města. Na jeho kolaudaci si jako dítě matně pamatuji, proběhla v 70. letech,“ říká Hradecké Drbně Karel Schmied, který je dnes dědicem autorských práv. Jeho otec Karel Schmied starší podchod navrhoval.
V době výstavby hradeckého podchodu komunisté chtěli, aby to nestálo moc peněz. Autorovi se však povedlo prosadit podchod s obchody a veřejnými toaletami.
„Zajímavostí je, že se dříve architektura více propojovala s výtvarným uměním. V podchodu je to geometrická reliéfní výzdoba od Jiřího Felgera, který byl velký tátův kamarád. Spolupracovali spolu například i na Menze v areálu Farmaceutické fakulty UK,“ popisuje Karel Schmied mladší.
Při navrhování podchodu bylo už od začátku myšleno i na praktičnost – podchod je dost vysoký, a to cíleně – aby jím mohly projet úklidové vozy.
S tím, že podchod volá po kompletní rekonstrukci, souhlasí i Hradečáci, které jsme tu oslovili. „Když se to stavělo, byla to bomba. Ale dnes? Chodím tudy ráno, když jdu do práce – při vstupu do podchodu nadechnout a nedýchat, ideálně vydržet až na druhou stranu. Jak to tu vzniklo, tak je to tu dodnes, škoda, to si Hradec nezaslouží. Dát si tu zmrzlinu mě vůbec neláká, na to nemám žaludek,“ říká Zdena Říčná.
Většina oslovených to vidí podobně. „Smrad, špatné osvětlení – šero, špína. Byly by potřeba pořádné kanály, protože jinak při prudkém dešti teče všechen nepořádek z ulice sem. V noci bych se tudy bála sama jít. Rekonstrukce by byla na místě,“ konstatuje Kateřina Pyšná.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.