Rekonstrukce Velkého náměstí v Hradci Králové proslula prakticky po celé České republice. Jen těžko uvěřit tomu, že by se něco podobného v jiném městě stalo. Prakticky připravená rekonstrukce se zasekla v roce 2016 poté, co Ministerstvo pro místní rozvoj rozhodlo o podjatosti hradeckého stavebního úřadu. Od té doby je spis se čtyřmi tisíci stranami na malém stavebním úřadu v Hořicích a prakticky nic se neděje. Dříve než za čtyři roky je s rekonstrukcí nereálné začít, shodují se někteří zastupitelé.
Největší problém projektu na rekonstrukci historického centra vznikl před šesti lety, kdy se přišlo na takzvanou systémovou podjatost. Zjednodušeně řečeno se musel celý spis o rekonstrukci vzít a předat na jiný stavební úřad, který ho má posoudit. Skončil na sedmkrát menším úřadě v Hořicích, kde je dodnes.
První plány na opravu Velkého náměstí jsou už 15 let staré. Od té doby se městu nepodařilo získat ani všechny potřebné souhlasy majitelů nemovitostí v centru.
Olej do ohně přilil i poslední návrh, který počítal se zrušením většiny parkovacích míst. Proti tomu se postavil například Spolek pro kvalitu života. Tomu se nelíbilo, že by ze současných 290 parkovacích míst zůstalo jen 170.
„Všichni se shodneme, že Velké náměstí potřebuje opravu. V prezentovaném projektu však nejde o opravu, nýbrž o zcela zásadní změnu způsobu užívání náměstí,“ uvedl ve svém tehdejším prohlášení předseda spolku Roman Grym. Ten upozorňoval na to, že taková změna může poškodit místní podnikatele. Sport mezi spolkem a radnicí v jednu chvíli přerostl do osobní roviny mezi Grymem a tehdejším náměstkem primátora Jindřicha Vedlicha (sdružení Slušná politika).
„Město Hradec Králové by mělo stáhnout projektovou dokumentaci ze stavebního úřadu Hořice. Provést aktualizaci a modernizaci dokumentace,“ uvedl pro Hradeckou Drbnu zastupitel Lubomír Štěpán (ČSSD).
Ani po takto dlouhém času není jisté, zda se v následující dekádě podaří náměstí opravit. Podle některých zastupitelů se to nemusí povést ani v příštím volebním období. „Pokud projekt rekonstrukce půjde dopředu, je reálné dosáhnout stavebního povolení do dvou až tří let. S výstavbou je možné započít přibližně do čtyř let, poté co bude získáno stavební povolení a vysoutěžen zhotovitel pro projekt rekonstrukce. Dřívější termíny nejsou bohužel reálné,“ uvedl pro Hradeckou Drbnu zastupitel a lídr kandidátky Rozvíjíme Hradec Jan Holásek.
Je však třeba upozornit na to, že projekt rekonstrukce dopředu zatím nejde. Ani současné zastupitelstvo se totiž není schopno shodnout na celkové koncepci. Největší kámen úrazu je parkovaní. Část zastupitelských klubů prosazuje podzemní parkoviště, které druhá půlka zásadně odmítá.
„Podzemní parkoviště je velmi dobrým řešením, jak vymístit zaparkované automobily z tohoto prostoru. Byly provedeny hloubkové sondy, které jednoznačně určily, že by parkoviště bylo umístěno v místech, kde by nedošlo k narušení archeologických vrstev,“ uvedl pro Drbnu primátor Alexandr Hrabálek (ODS).
Někteří zastupitelé vidí příležitost v přilehlém parkovacím domu Jana Gayera a budově Žižkových kasáren, které by město mohlo získat od Ministerstva dopravy. Na tomto místě by mohlo vzniknout několik dalších parkovacích míst. „Rovněž je třeba zajistit bezbariérový přístup od Žižkových sadů a od Žižkových kasáren na úroveň Velkého náměstí,“ dodává Holásek.
V současné době je jasné, že s projektem Velkého náměstí současné vedení nepohne. Za této situace dokonce nelze ani říct, zda bude někdy opraveno. Několikrát už se mluvilo o rekonstrukci na etapy. Ani toho se však centrum města nedočkalo.
Velice často se však rekonstrukce náměstí skloňuje v předvolebních slibech adeptů na primátorské křeslo.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
V historickém centru města nemají auta co dělat! Město to mohlo hned na začátku vyřešit referendem a přes to by nejel vlak.
Cituji: "...Žižkových kasáren, které by město mohlo získat od Ministerstva dopravy." Proboha jak chcete něco získat, když ani nevíte komu to patří. Buďte si jistí, že ministerstvo dopravy to opravdu není.