Uvnitř Sněžky probíhají stavení práce. Jeskyňáři zprůchodnili historickou štolu Prokop z padesátých let minulého století, která se nachází na dně Obřího dolu v Krkonoších. V plánu je také rozšíření prohlídkové trasy a vytvoření expozice věnované historickému důlnímu dílu Kovárna v nitru naší nejvyšší hory. Celkové náklady se vyšplhají přes 19 milionů korun.
Důl Kovárna prochází rekonstrukcí už od roku 2017. Po zimní přestávce tady stavební práce opět pokračují a téměř hotová je i druhá etapa ze tří plánovaných. V první fázi stavbaři pracovali na zpřístupnění štoly Prokop. To nejpodstatnější je hotovo.
"Štola Prokop byla zcela zavalena, došlo tedy k její kompletní obnově v délce asi sto metrů. Nyní je zprůchodněná, zapažená, je také obnovený starý kolejový svršek důlního kolejiště. Štolou Prokop se tak již můžeme dostat pohodlně do podzemí Sněžky," řekl Radko Tásler ze společnosti Speleo Albeřice, která má práce na starost.
Ve druhé etapě stavbaři částečně vyklidili skalní úsek štoly. Z místa vyvezli okolo pěti set kubíků zeminy, pro kterou našli další využití. "Podmínkou bylo, že nevznikne nová halda. Proto jsme materiál vyváželi nad štolu. Byl tam deficit materiálu, který se projevoval zářezem a my ho dorovnáváme. Postupně to tam zaroste a nebude nic znát," řekl Tásler.
Nyní se přešlo do třetí fáze projektu, ve kterém by se zde měly začít montovat konstrukce nerezových žebříků do tak zvaného Mezipatra. Tím by se tato část měla propojit se štolou Prokop.
Stavební práce mají skončit do konce letošního roku a celý projekt pak v příštím roce. Než se ale dovnitř podívají první návštěvníci, bude to ještě trvat. Celé dílo musí projít zkušebním provozem, který je v plánu na rok 2024.
Důl Kovárna byl před svým uzavřením kvůli rekonstrukci v roce 2017 vyhledávaným turistickým cílem. Tehdy nabízel dvě turistické cesty. Ta náročnější vedla po žebřících do mezipatra.
Nyní bude možné projít si podzemí odshora až na dno Obřího dolu, kam ústí v minulosti zavalená štola Prokop s pozůstatky důlní železnice. V prostorech, které tady díky rekonstrukci nově vznikly, návštěvníci uvidí i ukázky důlní techniky z 50. let minulého století, kterou tam horníci nechali. Kdysi se tu těžily arzenové a měděné rudy.
Celkové náklady na obnovu historického dolu vyjdou na více než 19 milionů korun. 85 procent z toho ale pokryje evropská dotace. "Dosud se proinvestovaly téměř tři čtvrtiny z celkových nákladů. Stručně řečeno, to nejtěžší je za námi," dodal Tásler.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.