Letecká záchranná služba (LZS) v Královéhradeckém kraji je nezastupitelná, a to přesto, že vrtulník ze základny v Hradci Králové loni absolvoval 771 zásahů, což je zlomek všech zásahů Zdravotnické záchranné služby (ZZS) Královéhradeckého kraje. Vrtulník LZS v drtivé většině vyráží k nejzávažnějším případům. Vrtulník z hradecké základny zajišťuje v nepřetržitém provozu letecká společnost DSA a startuje především k případům v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Loni stoupl v meziročním srovnání počet zásahů o 36 procent.
"Letecká záchranka zasahuje nejčastěji u úrazů obecně a u akutních interních stavů, jako je například náhlá zástava krevního oběhu," ředitel krajských záchranářů Libor Seneta.
Loni vzrostl počet zásahů hradeckých leteckých záchranářů v meziročním srovnání o více než třetinu. Podle Senety se na tom projevilo především rozšíření provozu od 1. ledna 2021 na 24 hodin, do té doby byla dostupná LZS z Hradce Králové jen přes den. Od loňského ledna se také významně rozšířily spádové oblasti LZS Hradec Králové v noční době, která nyní zasahuje od Liberce, přes okresy jižně od dálnice D11 na Vysočině až po Jeseníky.
Více než 95 procent všech zásahů hradecké letecké záchranné služby tvořily loni takzvané primární zásahy, tedy lety přímo do terénu k nemocnému nebo zraněnému, noční lety téměř 20 procent. Ve dvou procentech zásahů se záchranáři vydávali do nepřístupného terénu s využitím lanového podvěsu pod vrtulníkem.
"Denně má vrtulník z hradecké základny v průměru dva vzlety. Nejvíce zásahů obecně má v zimní sezoně a v létě, kdy je aktivita lidí v přírodě největší. Lidé hodně provozují volnočasové aktivity, více jezdí na silnicích. V létě hrají roli také další stavy, jako jsou alergické reakce po bodnutí hmyzem, jde často o velmi závažné, život ohrožující, stavy," řekl Seneta.
Vrtulník startuje z letecké základny u FN Hradec Králové a může přistávat například také na heliportu na nedaleké budově pavilonu urgentní medicíny nemocnice, což umožní rychlý transport zvláště pacientů v kritickém stavu přímo k lékařům. Vrtulník krajských záchranářů přistává mimo základnu z více než 95 procent přímo v terénu, podle zástupců ZZS nepotřebuje zpevněné plochy.
Rychlost startu je do tří minut od přijetí výzvy, takže i nejvzdálenějších míst Královéhradeckého kraje, například hřebenů Krkonoš nebo broumovského výběžku, lze dosáhnout do 20 minut od přijetí výzvy.
Provoz hradecké základny začal v červenci 1990, provozovatelem byl Úřad Federálního ministerstva vnitra pro leteckou službu. K 1. lednu 1993 přebrala formálně středisko Letecká služba Policie ČR. Od roku 2009 převzala provoz letecké záchranné služby z hradecké základny společnost DSA. Firma DSA uspěla předloni v tendru na zajištění letecké záchranné služby pro roky 2021 až 2028. Od loňského roku zasahuje v Česku ze šesti základen včetně té hradecké.
Zdravotnická záchranná služba Královéhradeckého kraje, pod kterou LZS spadá, je příspěvkovou organizací kraje. Celkové náklady na roční provoz ZZS Královéhradeckého kraje činí zhruba 460 milionů korun, z čehož více než polovinu hradí kraj.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.