Za posledních několik dní cena pohonných hmot vyskočila strmě vzhůru. V Královéhradeckém kraji se litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 i nafty pohybuje těsně pod hranicí 50 korun. Kvůli dražšímu palivu si lidé v Hradci Králové připlatí za taxík. Zdražení paliv můžou pocítit i piloti v jednotlivých aeroklubech na východě Čech.
Ke zdražení už přistoupila pravděpodobně nejpoužívanější taxi společnost STO TAXI. Tu cestující využívali především proto, že jízda po krajské metropoli vyšla na sto korun. O novém ceníku společnost informovala na svém webu. „Z důvodu prudkého nárustu cen pohonných hmot, provozních nákladů, rychle rostoucí inflace a energetické krize, jsme nuceni přistoupit ke změně cen jízdného,“ píše taxislužba.
Ona stokoruna nově platí pouze pro jízdu do tří kilometrů. Pokud řidič ujede od tří do pěti kilometrů, naúčtuje cestujícímu 150 korun. Každý další započatý kilometr vyjde na dalších 30 korun.
Ostatní taxislužby v Hradci Králové jsme oslovili e-mailem. Na dotaz, zda se chystají zdražovat, neodpověděli.
Zvyšování cen paliv se nepromítne pouze do klasické dopravy, ale i sportovního létání. Zdražení pohonných hmot bude muset řešit i celá řada aeroklubů v Královéhradeckém kraji. „Zatím jsme to ještě neřešili. Sezóna nám začíná za jeden až dva měsíce, ale palivo jsme nenakoupili,“ potvrdil Hradecké Drbně předseda Aeroklubu Nové Město nad Metují Petr Fišera.
Podle jeho slov bude záležet na dalším vývoji cen. Členských poplatků se změny týkat nebudou, připustil však, že se může zdražit letová hodina na jednotlivých letounech. „Pokud u nás piloti lítají například za čtyři tisíce korun na hodinu, je možné že je nově hodina vyjde na 4 400,“ spekuluje Fišer. Zároveň však dodal, že o konkrétních cenách létání klub ještě nejednal.
Podobná situace je i v jednom z největších krajských aeroklubů v Jaroměři. Do výcviku zde před měsícem nastoupilo pět nových žáků, kteří chtějí získat licenci na větroně a ultralehká letadla. „O cenách kvůli zdražování jsme jako klub zatím nejednali, ale je možné že to půjde nahoru,“ upozorňoval hned na první hodině předseda klubu Martin Rezek.
Problém se zvyšující se cenou pohonných hmot mají i dopravci. Proto jednají s vládou o možných řešeních. Patří mezi ně například snížení spotřební daně. Od minulého roku činí 9,95 koruny na litr nafty. Podle dopravců je prostor ke snížení o 1,60 koruny.
Podle mluvčího sdružení dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe, ohrožuje rychlý nárůst cen i společnosti, které mají palivovou doložku. „Ještě hůře jsou na tom autobusoví dopravci v závazku veřejné služby. Tam se obvykle cena za naftu dorovnává až po jednom roce," řekl Felix. Podle jeho slov nebudou dopravci schopni cenu za paliva pokrývat z vlastních zdrojů. Odkázáni tak budou na stát, popřípadě jednotlivé kraje.
„Bohužel ochota zákazníků přistoupit na vyšší ceny není adekvátní situaci. Myslím, že za stávající ceny, kdy na každém kilometru dopravce prodělává několik korun, nebude možné služby poskytovat," podotkl Felix.
Cena nafty i benzinu je na historickém maximu. V České republice řidiči nikdy neplatili za pohonné hmoty víc. Za posledních deset let byl nejdražší benzín na konci prázdnin v roce 2013, kdy se jeden litr prodával za průměrných 37,04 koruny. V tomto období byla i nejdražší nafta. Litr vyšel na 36,22 koruny.
Naopak nejlevnější tankovali řidiči v březnu roku 2016. Litr benzinu stál tenkrát 26,50. Nafta byla dokonce o korunu a půl levnější.
Ceny za silniční dopravu strmě rostly už vloni. Náklady dopravců zvyšovaly inflace, rostoucí ceny energií, paliv i výdajů na lidské zdroje. Problémy navíc byly i s dostupností služeb a s nedostatkem některých základních materiálů. Dopravci už proto loni navyšovali ceny svých služeb.
Důvodem dramatického nárůstu cen pohonných hmot je podle analytiků zdražování ropy na světových trzích a oslabení koruny v důsledku propuknutí války na Ukrajině.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.