Strašák studentů v autoškole a špunt dopravy v odpoledních špičkách. I tak by se dala popsat nechvalně proslulá křižovatka Fortna v historickém centru Hradce Králové. S její přestavbou by se mělo začít v dubnu. Aby město zkrátilo dobu rekonstrukce, rozhodlo se ji úplně uzavřít. Půl roku bude ve všech směrech neprůjezdná.
Na stole mělo město dvě varianty. Částečnou uzavírku a délku rekonstrukce 14 měsíců a úplnou uzavírku s délkou prací kolem půl roku. Radnice nakonec rozhodla, že bude lepší křižovatku přestavět co nejdříve.
„Uzavřeme-li tak významnou křižovatku v centru města, skutečně to výrazné komplikace v dopravě způsobí. S tím se ale nedá nic dělat,“ přiznává primátor města Alexandr Hrabálek (ODS). Křižovatkou denně projede několik tisíc vozů. Jde o klíčový dopravní uzel takzvaného vnitřního okruhu města.
Rekonstrukce však neomezí pouze osobní dopravu. Kompletní uzavírka se dotkne i spojů městské hromadné dopravy. Podle dopravního podniku povede náhradní trasa po Orlickém nábřeží, ulicí Jana Koziny až na křižovatku k soudu. Mimo provoz bude zastávka Zimní stadion, ta bude přesunuta na Moravský most. Zastávka Komenského se posune k soudu.
Objízdná trasa pro automobilovou dopravu povede přes Malšovický most do ulic Malšovická a Nezvalova. Dá se očekávat, že kvůli uzavírce výrazně zhoustne doprava na Gočárově třídě, kudy se budou snažit řidiči dostat k Univerzitě a Fakultní nemocnici Hradec Králové.
Podle některých zastupitelů budou dopravní komplikace souviset se schopností dodavatele. „Bude také vhodné tlačit dodavatele, aby krátil termíny. Mělo to být kritériem ve výběrovém řízení,“ řekl zastupitel Zdeněk Fink (HDK). Podle současných odhadů má být hotovo nejpozději do začátku příští zimy.
Současný projekt počítá s přebudováním současné křižovatky písmene T na kruhový objezd. „Opraveny budou i autobusové zastávky v její blízkosti sloužící jak MHD, tak i meziměstské autobusové dopravě, a navíc bude opraven i Moravský most,“ vysvětluje primátor. Půjde tak o kompletní přebudování.
Další zásahy do okolí popisuje mluvčí hradeckého magistrátu Kateřina Šmídová. „Upraveny budou silnice v okolí terminálu, sjezd u soudu, obratiště v ulici Jana Koziny, přilehlé parkoviště a ostrůvek na Orlickém nábřeží,“ dodává mluvčí. Nové budou i chodníky.
Cílem má být zvýšení bezpečnosti pro chodce, cyklisty i samotné řidiče. Vybudováním kruhového objezdu by se podle města měla zlepšit i průjezdnost křižovatkou. Za jakých dopravních omezení bude nová křižovatka vznikat zatím není jasné.
„Nyní je zde křižovatka ve tvaru písmene T, která především v době dopravní špičky působí poněkud chaoticky. Vytvořením kruhového objezdu by mohlo dojít především ke zvýšené bezpečnosti pro chodce a cyklisty, kterých se v této oblasti pohybují denně stovky až tisíce,“ tvrdí náměstek primátora Jiří Bláha (ODS).
Novou podobu prostranství a křižovatky už před časem ukázala vizualizace ateliérů Laboro a MOK. Z nich je patrné, že kapacita křižovatky zůstane zachována. Ze všech směrů budou řidiči přijíždět v jednom pruhu. Nebude tak třeba zipování podobně jako u okružní křižovatky Koruna.
Celková cena rekonstrukce se má vyšplhat na 52,6 milionu korun. S jejím zaplacením mají pomoct dvě dotace. První ve výši 21,1 milionu, z druhé by pak město mohlo získat až 22 milionů. „To odpovídá 90 procentům celkových výdajů,“ říká náměstkyně primátora Monika Štayrová (ANO).
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.