Od včerejška je opět plně průjezdná výpadovka na Pardubice v Hradci Králové. Po více jak půl roce dělníci dokončili 742 metrů dlouhou protihlukovou stěnu na Rašínově třídě. Uleví se řidičům, kteří tady denně stáli v dlouhých kolonách. Místní obyvatelé se zase dočkají klidnějšího prostředí, hluk se sníží v průměru o devět decibelů. Celková cena protihlukové stěny se vyšplhala přes 42 milionů korun.
Stavba začala 14. května 2021. Už dlouho před tím po ní hlasitě volala komise místní samosprávy, ale i občané kteří bydlí v Jungmannově ulici, i sama radnice. Ta si v roce 2016 nechala udělat měření podle kterého tudy denně projede 30 tisíc aut. Šestina z nich během noci. “Hluk z projíždějících vozidel na Rašínově třídě byl v posledních letech již neúnosný, jelikož počty aut, která tudy projíždí, každoročně rostou," uvedl v květnu náměstek primátora pro rozvoj města Jiří Bláha (ODS). Díky nové protihlukové stěně dojde ke snížení hladiny hluku pro denní dobu v průměru o 9 dB, pro noční dobu v průměru o 3,5 dB.
I přesto stavba od samého začátku vířila mezi místními emoce. Zatímco část obyvatel města nápad uvítala, jiní radnici vytýkali zbytečné vykácení stromů a další zabrání prostoru. "V rámci vizualizace naprostá tragédie a další likvidace otevřeného prostoru, který bude vybízet vandaly k jeho nekonečnému ničení,“ řekl v diskusi na portálu Hradecké Drbny Jiří Bohdanecký. Podle jeho slov by naopak pomohlo vysadit další zeleň, která by hluk odstínila.
Projekt protihlukové stěny je ale koncipován tak, aby stěna do prostředí dobře zapadla. Je dlouhá 742 metrů a má převážně transparentní výplň, která zachovává průhledy do stávající zeleně. Není ale celá ze skla. Při stavbě byly použity různé materiály jako gabion z pěnoskla, popínavé panely a dřevěné panely. Splňuje i veškeré bezpečnostní předpisy. V obou stěnách jsou dva únikové východy, tedy dvoje akustické ocelové dveře se samozavíracím mechanismem. Celková cena se nakonec vyšplhala na 42,4 mil. Kč bez DPH.
Stavební práce probíhaly za plného provozu a variantou pro řidiče byla tak zvaná odlehčovací objízdná trasa, která vedla po Gočárově okruhu, výpadovkou na Jičín a přes kruhový objezd u ČKD. Odtud mohli řidiči pokračovat na D11 a D35 na sjezd u Opatovic, kde se napojili na Hradubickou. Objížďka měřila 30 kilometrů a ve špičce řidičům zabrala přes půl hodiny. Od středy se tak výrazně ulevilo nejen místním obyvatelům, ale i řidičům
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.