Po téměř 30 letech čekání se Nová Paka na Jičínsku dočkala. Ředitelství silnic a dálnic potvrdilo, že na jaře začne stavba vytouženého obchvatu, který z města vyvede především dopravu mířící na hory. Podle aktuálních dokumentů by mohla být osm a půl kilometrů dlouhá silnice hotová do roku 2024.
V posledních týdnech stát vybíral společnost, která by obchvat Nové Paky mohla postavit. Ředitelství silnic a dálnic obdrželo celkem šest nabídek uchazečů. „Nejvýhodnější nabídku podala společnost Porr za 1,3 miliardy korun. Jde o zhruba 80 procent předpokladu,“ napsal na svém twitterovém účtu ředitel ŘSD Radek Mátl. Se samotnou stavbou by se podle jeho slov mělo začít na jaře příštího roku.
ŘSD obdrželo 6 nabídek uchazečů na realizaci stavby “I/16 Nová Paka, obchvat”. Nejvýhodnější nabídku podala spol. Porr a.s. za 1 308,588 mil. Kč (cca 80 % předpokladu).Stavba 8,5 km dlouhého obchvatu má stavební povolení v právní moci a zahájení stavby se předpokládá na jaře 2022
— Radek Mátl (@MatlRadek) November 26, 2021
Přípravu obchvatu provází celá řada komplikací. Nejdříve byla celá řada nejasností kolem vykoupených pozemků. Nakonec se opozdilo i samotné výběrové řízení. To mělo být ukončeno ještě v červenci s tím, že stavět se začne na podzim letošního roku. Kvůli dotazům uchazečů výběrového řízení se původní termín nestihl. Vítěze soutěže ŘSD vybralo až o čtyři měsíce později. Samotná realizace obchvatu má trvat tři roky. Před samotnou stavbou je třeba provést archeologický průzkum.
Nové Pace se říká brána do Krkonoš. A není se čemu divit. V zimním období je silnice I/16 jedinou cestou, kterou se dostanou lidé od Prahy do Krkonoš. Společně s tranzitní dopravou to dělá několik tisíc aut denně. „Hlavní silnici přecházím několikrát denně a občas je to o nervy. Nejčastěji využívám přechod u Lidlu, kde už srazili moji babičku. Mám dvě malé děti, byla bych klidnější, pokud by doprava jezdila jinudy,“ řekla Hradecké Drbně Gabriela Lehetová, která bydlí pár metrů od průtahu.
Z nového obchvatu a postupu Ředitelství silnic a dálnic má radost i místní starosta Josef Cogan (STAN). Ten však upozorňuje, že stále nedošlo k podpisu smlouvy. „Jsme samozřejmě rádi, že to směřuje k tomu zahájení stavby. Samozřejmě teď ještě musí dojít k podpisu smlouvy. Nezbytné je to tedy dotáhnout k tomu začátku – aby se začalo kopat,“ řekl starosta redakci.
Silnice nevyhovuje ani svým profilem. Ve městě jsou dva malé kruhové objezdy a jeden železniční viadukt. Ten se často stává příčinou dopravních nehod vysokých nákladních aut. Pod něj se nevejdou vozidla nad 4,2 metru. Ačkoliv jim průjezd městem zakazuje dopravní značka, často se najdou řidiči, kteří omezení nerespektují. Několik z nich už posunulo most i s kolejemi.
Úterý, 30. listopadu 2021, 17:55
Královéhradecký kraj dnes otevřel obchvat Domašína na Rychnovsku. Vesnice se zbavila především kamionové dopravy mířící do průmyslové zóny Solnice - Kvasiny, kde je největší továrnou závod automobilky Škoda Auto.
Ve směru od Jičína bude obchvat Nové Paky začínat před Kumburským Újezdem. Doprava po něm uhne vpravo a povede dál na Heřmanice. Kousek od železničního tunelu překoná trať vedoucí ze Staré Paky do Ostroměře. Následně bude pokračovat lesem a o pár metrů dál překlene rybník Zaďák. Odtud trasa povede přes městskou část Štikov a kolem místního hotelu. Následně se vyhne obci Vrchovina a na I/16 se napojí až ve Vidochově. V místě současné čerpací stanice.
Podle aktuálního plánu Ředitelství silnic a dálnic budou mít řidiči tři možnosti sjezdu do města. Kromě Kumburského Újezdu a Vidochova to bude i křižovatka ve Štikově. Ta vznikne poblíž současné silnice vedoucí do Lázní Bělohrad. Součástí bude i malý kruhový objezd poblíž takzvané sekačky.
Celková délka obchvatu bude 8 480 metrů. Zhruba polovina bude lemována protihlukovou stěnou. Součástí stavby bude 13 mostů a tři nadjezdy. Zároveň se vystaví i dvě nové okružní křižovatky.
Oficiálně začalo Ředitelství silnic a dálnic s přípravou obchvatu v roce 2005, kdy došlo ke schválení záměru projektu. V roce 2007 bylo vydáno rozhodnutí o tom, že akce nemusí být posuzování dle EIA (posudek vlivu na životní prostředí). Následně se dlouhá léta nic nedělo. Přípravu také zdržovala celá řada nevyřešených pozemků. Až v červnu roku 2020 bylo vydáno stavební povolení.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.