Máte zateplené přípojky a vodoměr? Vodohospodářská obchodní společnost (VOS) ročně řeší několik havárií způsobených mrazem. V nízkých teplotách nepraskají pouze páteřní rozvody vody. Prasknout mohou i domovní přípojky a vodoměry. Prevence je jednoduchá. Potrubí a vodoměr stačí zateplit.
„Venku bývá potrubí uloženo zpravidla dostatečně hluboko v zemi, tudíž by k jeho zamrznutí nemělo dojít. Citlivějším místem jsou ale rozvody ve sklepích, a to především tam, kde přípojka vchází do objektu,“ vysvětluje problematiku ředitel Vodohospodářské společnosti Richard Smutný.
Doporučení je jednoduché. Ve sklepích je třeba zavírat okna a odhalené trubky zateplit. Pokud není k dispozici izolační materiál, postačí stará deka. Na víko šachty pak lze dát polystyrenovou desku, izolační vatu, nebo plastový pytel naplněný drceným polystyrenem. „K vodoměru musí vždy zůstat volný přístup,“ dodává Smutný.
Pokud nejde o nečekaný porod, ale vodovodní trubku, je třeba zavřít hlavní přívod vody. Další postup je třeba zvolit podle toho, kde je vodovodní potrubí poškozené. Pokud se prasklina nachází na veřejném pozemku, může pomoct vodohospodářská společnost. V budově a na soukromém pozemku musí havárii vyřešit sám vlastník.
Pokud si majitel objektu troufne na opravu sám, může tak učinit. V opačném případě je třeba zavolat instalatéra, který se o havárii postará. Na internetu je k dohledání několik společností, které drží takzvanou pohotovost i během večerů a svátků. Je však třeba počítat za přirážku za výjezd v nestandardním čase.
Včasný zásah havarijní služby je důležitý hlavně proto, aby neuniklo velké množství vody. Tu by totiž musel dle zákona uhradit odběratel, i když šlo o havárii. „Takové případy se čas od času stávají, proto je dobré těmto situacím předcházet, případně se proti nim pojistit,“ dodává ředitel VOS.
Dalším častým problémem je zamrznutí vodoměru. Ten je nejčastěji umístěn v šachtě před domem nebo ve sklepě. Na rozdíl od vodovodních trubek není hluboko v zemi. Tím pádem je k případnému zamrznutí náchylnější.
„V tomto případě může majitel vodoměru volat naši havarijní linku. Zaplatí však náklady na opravu, protože vodoměr dostatečně neochránil před mrazem,“ řekl Smutný. Podle jeho slov řeší jeho společnost desítky podobných případů ročně.
Celoročně musí Vodohospodářská obchodní společnost řešit kolem stovky poruch na veřejném prostranství.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.