Počasí dnes3 °C, zítra5 °C
Sobota 23. listopadu 2024  |  Svátek má Klement
Bez reklam

V Krkonoších začala rekonstrukce lanovky na Sněžku. Především jde o úpravu jejího vedení

Na horním úseku kabinové lanovky na Sněžku dnes začaly přípravné práce na úpravu jejího vedení. Stavbaři jednu podpěru zvýší a jednu zcela odstraní. Lanovka má dva úseky, dolní vede z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu a horní z Růžové hory na Sněžku. Cílem prací je zlepšit jízdní vlastnosti lanovky. Jde o největší technickou změnu od zahájení provozu po modernizaci před osmi lety.

"Přípravné práce začaly dnes okolo 8:00. Dojde ke snesení lana a k demontáži všech prvků. Když to zjednoduším, musí se vše odstranit tak, aby tam mohla být nová podpěra nainstalována. K instalaci podpěry dojde v druhé polovině týdne. Práce probíhají na horním úseku, na dolním úseku jde o klasickou revizi," řekl dnes náčelník lanovky Jiří Špetla.

V listopadu je lanová dráha kvůli pravidelné podzimní údržbové odstávce v provozu jen o víkendech a od 17. do 21. listopadu, a to od 08:00 do 18:00 v závislosti na počasí. Součástí podzimní údržby je například kontrola lana, zavěšení kabin na laně, ložisek, napínacích zařízení nebo promazání kladek. Při této příležitosti odborníci v horním úseku upraví vedení lanové dráhy. Bude se to týkat podpěr ve vrcholové části trasy lanovky.

ČTĚTE TAKÉ: Lanovky v Krkonoších jsou mimo provoz. Některé jezdí jen o víkendech

Horní úsek má 19 podpěr, podpěru číslo 17 stavbaři odstraní a podpěru číslo 18 zvýší o 2,7 metru. Po úpravě bude mít horní úsek 18 podpěr, tedy stejně jako úsek dolní. "Cílem je dosažení vyššího přítlaku lana na kladky podpěry. Proto jednu dáváme pryč a druhou zvyšujeme. Když v zimě byla námraza a foukal nárazový vítr, vítr tlačil lano ven z kladek. Kladky se tím opotřebovávaly," řekl Špetla.

Sněžka má jehlanovitý tvar a z hlediska počasí jde o extrém a nemusí být vždy reprezentativním místem toho, co se děje jinde v Krkonoších. Pro stavbaře budou proto práce v horní části lanovky náročné.

Lanovka na Sněžku může být v provozu do rychlosti větru 60 km/h. "Na tom se vůbec nic nezmění. Máme jasně dané podmínky, za jakých můžeme provozovat lanovou dráhu, a jednou z nich je síla větru do 60 kilometrů v hodině. Děláme opatření, aby se tolik neopotřebovávaly součásti lanové dráhy," uvedl Špetla.

Rekonstrukce by měla vyjít na 1,5 milionu korun, z toho asi 30 procent nákladů zaplatí město, zbytek dodavatel technologie - lanovkářská firma Leitner. "Firma byla od začátku upozorňována na nedostatky, které se nyní řeší. Mělo to vývoj v čase a teď se to smluvně podařilo vyřešit. Město platí firmu, která zajišťuje práce a vrtulník," řekl petla.

Kabinová lanovka na Sněžku po kompletní rekonstrukci svezla první turisty koncem prosince 2013, a to na spodním úseku z Pece na Růžovou horu. Šlo většinou o obyvatele Pece a lidi, kteří se na její stavbě podíleli. Druhý úsek na Sněžku začal fungovat pro veřejnost v únoru 2014. Nová lanovka s čtyřmístnými kabinami nahradila dřívější zařízení z roku 1949 s otevřenými dvousedačkami. Doba jízdy na vrchol se zkrátila, ale kapacita lanovky zůstala stejná.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto BAK

Štítky ČR, stavby, turistika, lanovky, Sněžka, rekonstrukce, oprava, provoz, Krkonoše, lanová, dráha, Pec pod Sněžkou, vrtulník, lanová dráha, Růžová hora, Leitner

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

V Krkonoších začala rekonstrukce lanovky na Sněžku. Především jde o úpravu jejího vedení  |  Zprávy  |  Hradecká Drbna - zprávy z Hradce a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.