úterý 7. prosince 2021 Ambrož

Do konce roku se u Hradce Králové zprovozní 35 kilometrů dálnic. Dva úseky na D11, jeden na D35

Na otevření tří úseků východočeských dálnic řidiči čekají jako na smilovaní. Do konce roku se v okolí Hradce Králové otevřou celkem tři úseky o celkové délce 35 kilometrů. Jako první se 15. prosince otevře 12,5 kilometrů D35 z Opatovic nad Labem. O dva dny později se přidají oba úseky D11 z Hradce Králové do Jaroměře.

Příprava nového úseku D35 trvala 15 let  

Dlouhých 15 let trvala příprava a realizace nového úseku dálnice D35 z Opatovic do Časů. Ten je napojený na současnou mimoúrovňovou křižovatku v Opatovicích nad Labem odkud pokračuje mezi obcemi Bukovina nad Labem, Borek, Újezd u Sezemic, kolem Rokytna až do časů. Tam se napojí na silnici I/36 vedoucí z Pardubic do Vysokého Mýta.  

Na nové trase se nachází 17 mostů a sedm protihlukových stěn o celkové délce zhruba 4,5 kilometrů. SoučástÍ stavby byla i jedna mimoúrovňová křižovatka, která vznikla v Časech. O termínu otevření informoval ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl v polovině října. Zároveň však dodal, že navazující úsek bude mít zpoždění. „Na úseku Časy - Ostrov se z důvodu komplikací při výstavbě mostu Uhersko přes železnici jedná o termínu zprovoznění na konci příštího roku,“ napsal.  

V budoucnu by měla dálnice D35 spojit město Jičín, Hradec Králové, Vysoké Mýto, Svitavy a Olomouc. V současné době jsou v provozu jen tři úseky. Jde o části mezi Mohelnicí a Olomoucí, Olomouc – Lipník nad Bečvou a čtyřkilometrový úsek od dálnice D11 do Opatovic nad Labem. Podle ředitelství silnic a dálnic by mohla být kompletní dálnice dokončená do roku 2028. 

Dálnice D35 mezi Sadovou a Hořicemi získala stavební povolení. Práce začnou v příštím roce

Ředitelství silnic a dálnic začne s realizací dálnice D35, která má spojit Hradec Králové a obec Úlibice u Jičína. Stavba je rozdělena do čtyř úseků. První se má začít stavět 10,4 kilometrů dlouhá trasa ze Sadové do Hořic. Právě tento úsek nyní...

S přípravou dalšího úseku D11 se začalo už v roce 1996 

Od dva dny později (tj. 17. prosince) se řidičům otevřou další dva úseky dálnice D11. Úsek z Hradce Králové do Smiřic měří 15 kilometrů, navazující do Jaroměře má 7 kilometrů. S přípravou prvního úseku začalo Ředitelství silnic a dálnic už v druhé polovině roku 1996, kdy se nechalo zpracovat první studii EIA (posouzení vlivu na životní prostředí). Projekt se však podařilo schválit až v roce 2015. 

Nová trasa D11 prakticky kopíruje současnou silnici první třídy číslo 33. Od konce současné dálnice D11 pokračuje k velké dálniční křižovatce v Plotištích a odtud kolem Lochenic, Černožic, Rožnova až do Jaroměře. Na konci stavby budou řidiči sjíždět na nový kruhový objezd u Hořenic.  

„Dokonce jsme zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl.  

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 kilometrech. Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že bude dálnice na hranice s Polskem dovedena nejpozději v roce 2024. 

Nový úsek dálnice D35 vyšel státní kasu na 3,4 miliardy korun. Za obě nové části dálnice číslo 11 zaplatilo Ředitelství silnic a dálnic 4,1 miliardy korun. Jeden kilometr nové dálnice průměrně vychází na 214,3 milionu korun.  

Hodnocení článku je 82 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto ŘSD

Štítky D11, D35, dálnice, Královéhradecký, Pardubický, kraj, Hradec Králové, Opatovice nad Labem, Časy, Jaroměř, Smiřice, doprava, ŘSD, stát, silnice, stavba, termín

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.