Před dvěma lety byl ve Svinarech postaven nový most. Nahradil starou ocelovou konstrukci, kterou město získalo darem od Královéhradeckého kraje. Ten už je dva roky odložen ve Svinarech a čeká se na jeho další využití. Podle vedení města by mohla původní konstrukce mostu Plukovníka Šrámka přemostit Piletický potok za areálem Dopravního podniku Hradec Králové.
„O zachování části původního mostu plukovníka Šrámka rozhodlo ještě předchozí zastupitelstvo. Bohužel k tomu došlo bez návrhu na jeho další využití i bez finančního krytí alespoň na převoz a zakonzervování, aby nedocházelo k jeho dalšímu znehodnocování,“ řekl náměstek primátora Jiří Bláha (ODS).
Radnice několikrát žádala peníze na přestěhování mostu do areálu hradeckého letiště. Ani jedna z žádostí o 2,2 milionu korun nakonec nedopadla. Do hry se proto vkládá zastupitelstvo, které bude náklady na přestěhování a další využití schvalovat v pondělí.
Mostní konstrukce je ve špatném technickém stavu. Město si proto nechalo vypracovat studii, která jeho stav posoudila a navrhla úpravy. Oprava mostu by radnici vyšla na 12 milionů korun. Až poté by bylo možné ho použít.
„Nejprve ale musí zastupitelstvo poskytnout prostředky na převoz konstrukce na letiště a její zakonzervování. Následně by byl most skladován do doby, než bude území připraveno, což je odhadem pět až deset let,“ dodal Bláha. Další nemalé peníze by stálo upravení terénu a prostranství v místě přemostění Piletického potoka.
Starý most plk. Šrámka ve Svinarech z roku 1911 byl už v roce 2014 navržen k prohlášení za kulturní památku. Jeho nýtovaná konstrukce měla historickou hodnotu jako příklad mostního stavitelství na počátku 20. století. V následujícím roce byl však tento návrh Národním památkovým ústavem zamítnut.
ČTĚTE TAKÉ: Chloubou Hradce Králové jsou i jeho mosty a lávka. Spočítat by se daly na obou rukách a jedné noze
Původní dosluhující z roku 1907 musel být uzavřen v lednu roku 2017 kvůli havarijnímu stavu. Královéhradecký kraj ho vyřadil z provozu pro veškerou dopravu. Používat ho mohli pouze pěší a cyklisté. Osobní a nákladní auta musela až do roku 2019 po objízdných trasách. To do značené míry komplikovalo dopravu. Další nejbližší mosty přes Orlici jsou až na silničním okruhu v Hradci Králové a Krňovicích.
Původní most sloužil 111 let a demontován byl v roce 2018. Výstavba nového přemostění trvala zhruba rok. Během prací byla pro cyklisty a pěší postavena provizorní lávka. Ta byla umístěna jen několik málo metrů od původního mostu. Za nový most Královéhradecký kraj zaplatil 80 milionů korun z vlastní kapsy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.