Kabinová lanovka z Janských Lázní na Černou horu, která slouží cestujícím od 11. srpna 2006, je už třetí dráhou, která vozí turisty do výšky 1300 metrů nad mořem. První z nich zahájila provoz v říjnu 1928, krátce po desátém výročí vzniku Československa, a stala se vůbec první visutou lanovkou v českých zemích. Výstavba turistické atrakce trvala i v náročných horských podmínkách pouhých 15 měsíců, podle projektu strojíren Františka Wiesnera z Chrudimi, dodávajících technické zařízení, ji vybudovali dělníci brněnské pobočky firmy Wayss a Freytag z Frankfurtu nad Mohanem.
Lanovka se dvěma kabinami, které kyvadlově dopravovaly cestující shora dolů a zdola nahoru, překonávala převýšení 644 metrů a s 3174 metry patřila mezi nejdelší ve střední Evropě. Za hodinu lanovka, která měla strojovnu umístěnou v horní stanici, přepravila v jednom směru 120 osob, cesta jedním směrem trvala čtvrt hodiny. Původní lanovka, provozovaná drahami, vozila cestující až do roku 1980 (od roku 1954 s novými kabinami), kdy po 11 letech budování spustili na Černé hoře její nástupkyni, již s oběžnými kabinami a tedy větší kapacitou.
Její trasa vedla stranou od původní, nástupní stanice se navíc přemístila dál od centra města. Z původní lanovky se na Černé hoře podařilo uchovat její předposlední podpěru číslo 8, jejíž kovová konstrukce byla využita pro vybudování rozhledny. V roce 1992 se druhá černohorská lanovka dočkala nových kabinek, rostoucímu zájmu turistů a lyžařů ale přestávala stačit. Mezi dubnem a srpnem 2006 proto vznikla nová lanovka od firmy Doppelmayr. Délka současné lanovky je 2,3 kilometru, má 56 osmimístných kabinek a za hodinu dokáže přepravit 1500 cestujících.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.