V několika posledních týdnech je žhavým tématem dohoda města a provozovatelů elektrokoloběžek v Hradci Králové. Před pár dny začala službu nabízet dvojice soukromých společností. Od té doby jezdí koloběžky po chodnících a přechodech pro chodce, parkují se tam kde nemají, a dokonce už bylo třeba lovit je z řeky. Proto se radnice snaží nastavit pravidla, která by problém vyřešila. Jak by měla dohoda vypadat? Na to jsme se v rubrice Politická korida ptali všech zastupitelských klubů.
Odpovědi nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle data a času doručení do redakce. Neodpověděli Martin Soukup (ODS), Aleš Dohnal (Piráti) a Lubomír Štěpán (KSČM).
Středa, 21. července 2021, 07:00
Město Hradec Králové tento měsíc zaplavily dvě stovky sdílených elektrokoloběžek firem Bolt a Lime. Jenže napětí mezi firmami a vedením města stále stoupá. Koloběžky se povalují všude po městě, překážejí chodcům, ohrožují bezpečný provoz, a dokonce...
Zděněk Fink (HDK)
Koloběžky vždycky patřily tak nějak k dětství. Kdysi dávno, když jsem byl malý, byl postup jasný. Tříkolka (tenkrát ještě nebyla odrážedla), po ní koloběžka a pak kolo, třeba i tátovo, na kterém se dalo jezdit třeba pod rámem. Postupně se ale z koloběžek staly i dálkové dopravní prostředky a já s obdivem pozoruji turisty s bágly obloženými koloběžkami jak bez převodů klouzají do kopců, když je míjím na kole. Teď je v mrňavém provedení máme v Hradci Králové všude. Vedení města předložilo v červnu na zastupitelstvu memorandum. Možná podobné tomu, co před časem vypověděla s provozovateli Praha. Otázkou ale zůstává, zda je vůbec nutné nějaké memorandum.. Neměla by se každá podnikající firma ve městě chovat slušně a v souladu s platnými pravidly a zákony? Neměla by každá firma respektovat domluvená stanoviště a zábory? Nad to, memorandum závazné není a provozující firmy nijak za uživatele nezodpovídají. Pomoci podle mne může jedině úprava legislativy, která dá všem bývalým samohybům na elektrický pohon jasná pravidla. Přilba, rychlost, zvýšení pravomocí obcí při regulaci různých typů mobility, případně další vymezení. A to nemluvím o výrobě elektřiny, lithiových bateriích a lidech, pod jejichž mohutnými postavami vidíme kolobrndu až na poslední chvíli, čímž jsou vystaveni nebezpečí všichni okolní účastníci provozu. V poslední době omílají ve vedení města i novináři neschválené memorandum, o ničem to není. Pojďme v našem cykloměstě pořádně šlápnout do sdílených kol za podpory města, jsme přece v Hradci Králové.
Aneta Maclová (Koalice pro Hradec)
V každém případě by dohoda mezi městem Hradec Králové a společnostmi provozujícími službu sdílených elektrokoloběžek měla obsahovat označená místa a pravidla pro odkládání koloběžek, aby nepřekážely chodcům a hlavně lidem nevidomým na vyznačených pruzích jim určeným, což jsem již opakovaně zaznamenala. Provozovatelé by měli vhodným způsobem vyzvat uživatele, aby dodržovali dopravní předpisy a neohrožovali účastníky silničního provozu. Měla by být stanovena místa, kam koloběžky z důvodu bezpečnosti nemohou. Bylo by rovněž zajímavé znát zkušenosti z jiných měst a nechat se inspirovat.
Adam Záruba (Změna pro Hradec a Zelení)
Změna pro Hradec a Zelení jako jediný kompletní zastupitelský klub podpořili na červnovém zastupitelstvu dohodu (memorandum) s provozovateli elektrokoloběžek. Tato dohoda, která byla připravena odborem rozvoje města, je podle nás rozhodně lepší než situace, kdy chování provozovatelů koloběžek není nijak upraveno. Bohužel většina zastupitelů dohodu odmítla, domnívaje se naivně, že když ji neschválí, tak provozovatelé elektrokoloběžek z Hradce Králové odejdou. Pokud se tedy dnes vyskytují nějaké problémy s koloběžkami, jde to do značné míry na vrub těchto zastupitelů. Pokud bude připravována dohoda nová, tak pravděpodobně bude velmi podobná té původní zastupiteli odmítnuté. Podle nás zde není moc prostor vymýšlet něco zcela jiného. Nová dohoda by ale podle nás měla reagovat na problémy a zkušenosti, které vyvstaly během dosavadního krátkého období provozování elektrokoloběžek, a měla by nějak upravit vymahatelnost dohodnutých pravidel. Jsme zvědavi, s čím vedení města přijde.
Pavel Marek (ANO)
Legislativa v této oblasti je velmi složitá a bohužel vždy o několik let pokulhává za novými trendy. Na počátku by bylo asi vhodné říct, že sdílené dopravní prostředky jsou určitě jen jedním z řešení, které může napomoci problematice ekologie, dopravy a třeba i parkování ve velkých městech, typu jako je naše. Nedělám si ale iluze, že je samospásná. Řada obyvatel dnes tyto prostředky vlastní a používá, jezdí na kole, koloběžkách i třeba elektro prostředcích. Proto jsou tyto sdílené prostředky určené těm, kteří je potřebují využít v daný moment a buď žádný nevlastní nebo ho na daném místě momentálně nemá (například turisti). Ideální by bylo najít symbiózu mezi funkcí, bezpečností a pořádku ve městě. Všichni, ale víme, že to nebude cesta jednoduchá a že pro provozovatele je to hlavně business.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.