Město Hradec Králové tento měsíc zaplavily dvě stovky sdílených elektrokoloběžek firem Bolt a Lime. Jenže napětí mezi firmami a vedením města stále stoupá. Koloběžky se povalují všude po městě, překážejí chodcům, ohrožují bezpečný provoz, a dokonce se jedna z koloběžek objevila v Labi.
Je to chyba firmy nebo uživatelů koloběžek? Nebo zastupitelstva města, které neschválilo memorandum, jež mělo za cíl užívání koloběžek regulovat? Ať tak či onak, sdílené koloběžky přidělávají vrásky vedení města, chodcům i městské policii. Tento týden se dokonce jedna z koloběžek objevila v Labi.
Městská policie Hradec Králové už také odvezla nebezpečně ponechané koloběžky, u kterých hrozil pád pod auto, autobus nebo cyklistu. „Stojánky nejsou moc stabilní, pád koloběžky je otázkou času,“ uvádí náměstek primátora Pavel Marek (ANO) ke koloběžkám, které uživatelé nechali na obrubníku na třídě Karla IV.
Vedení města také rozzlobilo nové stanoviště koloběžek v centru města na Velkém náměstí. Náměstek primátora v této souvislosti společnosti Lime napsal otevřený dopis. „Toto stanoviště nebylo dohodnuto v memorandu a považuji toto chování vůči našemu městu za nepřijatelné. Pokud se nechcete v našem městě chovat slušně, radši naše město okamžitě opusťte,“ píše Marek. Po upozornění koloběžky z místa nakonec zmizely.
Problém ovšem je, že memorandum, na kterém se domluvili provozovatelé koloběžek a vedení města, zastupitelstvo neschválilo. Memorandum přitom mělo určit jasná pravidla pro užívání koloběžek jako například zákaz vjezdu do centra nebo omezení rychlosti.
„Není to iniciativa nikoho z nás, město si žádnou takovou službu neobjednalo. Reagujeme pouze na provozovatele, kteří koloběžky provozují i v dalších městech. Pokud by se schválená pravidla ukázala jako nedostatečná, můžeme je například za půl roku ještě více utáhnout,“ apeloval na zastupitele vedoucí odboru rozvoje města Karel Vít. Ti ale memorandum přesto neschválili, a tak koloběžky nyní jezdí městem bez omezení.
Přestože uživatelé mohou koloběžky zaparkovat pouze na určitá místa, jinak jim aplikace nedovolí jízdu ukončit a dál odečítá peníze, koloběžky se často válí všude možně. Podle Hradečáků je okruh kolem určeného místa parkování příliš široký. „Místa na odstavení mají. V appce vám to nedovolí postavit jinam. Akorát na té mapě je až moc velký okruh, kde to parkování uzná za vhodné. Většina míst označená jako parkoviště, jsou u stojanů na kola. Někteří to ale postaví třeba tři metry od stojanu, doprostřed chodníku a appka to uzná. Je to o lidech. Ne o té službě,“ píše na sociální síti Marťas Tomášová.
Na špatné parkování koloběžek si stěžuje většina diskutujících na Hradecké Drbně. „Je to děs - zrovna dneska jsem se musela na parkovišti u univerzitního kampusu jedné červené vyhýbat - odstavena suverénně v křižovatce. Jako chodec se zase děsím toho, že mě prostě sejmou, byť na chodníku nemají co dělat, ale to je stejné jako s cyklisty – ti aspoň ale občas použijí zvonek,“ píše Klára Burianová.
V tom, že je problém zejména na straně samotných uživatelů se shoduje většina čtenářů Hradecké Drbny. „Včera jsem cestou potkal nejméně čtyři kousky normálně hozený na trávník. Došla baterka, tak šup zahodit. Je to primárně o těch, co si koloběžku půjčí,“ píše Michal Eder.
Přesto si na koloběžky zdaleka nestěžují všichni. Řada místních novou službu vítá. „Mně to vůbec nevadí. Mám normálně mozek, když to vidím stát na chodníku, posunu to ke kraji, nebo prostě obejdu. To, že by mě tou koloběžkou někdo ohrozil, nemůžu říct ani v nejmenším. Vy si furt na něco stěžujete. Za mě je to super nápad, stejně jako ta sdílená kola,“ píše Gabriela Ella Růžičková.
Podle mluvčí Městské policie Hradec Králové Evy Kněžourové je však i přes komplikace s odstavenými koloběžkami hlavním problémem jízda po chodníku. „Jízdní koloběžka nemá na chodníku co dělat. Podle pravidel silničního provozu je koloběžka považovaná za kolo. Měla by být na silnici, samozřejmě s řádným vybavením,“ říká mluvčí.
V souvislosti s jízdou na chodníku platí stejný zákaz například pro podchody pro chodce. „Včera jsme měli například akci u pochodu na třídě Karla IV., kde se stává velmi často, že jak cyklisté, tak koloběžkáři projíždí podchodem. Přitom mají slézt a jít pěšky. To samé platí pro jízdu přes přechod, kde by měl každý cyklista a koloběžkář sesednout a dopravní prostředek převést,“ upozorňuje mluvčí na častý prohřešek cyklistů i koloběžkářů.
„Osoba mladší osmnácti let by měla mít na koloběžce cyklistickou helmu, což bývá také častý prohřešek, děti helmy nemívají,“ říká dále Eva Kněžourová.
Podle Markéty Novotné z Týmu silniční bezpečnosti by však ochrannou přilbu na kole nebo koloběžce měli mít v ideálním případě všichni jezdci – i ti starší osmnácti let. „Elektrokoloběžky a elektrokola jezdí svižně. I malý náraz do hlavy může mít velké následky. Pro představu, můžeme přirovnat pád při čelním nárazu v rychlosti 25 km/h k pádu z dvou a půl metrové výšky přímo na hlavu, to už za přilbu stojí,“ varuje Novotná.
O memorandu, které upravuje pravidla užívání koloběžek v Hradci Králové, bude vedení města jednat znovu na dalším zastupitelstvu. Neschválení memoranda silně kritizuje například náměstek primátora pro investice Jiří Bláha (ODS). „Od jara jednáme s firmou, která chce v Hradci Králové službu provozovat, o rozumné regulaci provozu. Nedávno jsme konečně dojednali oběma stranám vyhovující memorandum o spolupráci. Opoziční hlasy ovšem rozhodly o nepřijetí tohoto memoranda, takže provozovatelé koloběžek a jejich uživatelé mají nyní volný vjezd kamkoliv, jakkoliv a v jakémkoliv množství.“
Podle Bláhy jsou provozovatelé i tak ochotní dojednané memorandum respektovat. Přesto nyní vznikají třecí plochy. Během online schůzky náměstka primátora Pavla Marka a provozovatelů došlo k otevřenému sporu.
„Máte opravdu nějaký americký systém, tady jste v Hradci Králové. Zatím se chováte jak nájezdníci a to se mi vůbec nelíbí. Domluvíme se, nebo město Hradec Králové velmi rychle opusťte,“ rozčiloval se náměstek na schůzce, jejíž část zveřejnila i Česká televize. „Partnerství, pane náměstku, je o tom, že se obě strany musí dohodnout. Ne, jak vy říkáte, že 'my řekneme ne, a takhle to bude',“ nedali se provozovatelé. Vedení města proto připouští, že „nové“ memorandum bude výrazně přísnější než to původní.
„V Hradci Králové bychom potřebovali minimálně dvě stě parkovacích míst tak, aby docházelo ke správné distribuci koloběžek,“ vysvětluje jeden z provozovatelů sdílených koloběžek z firmy Lime Václav Petr.
Aby si uživatel mohl sdílenou koloběžku vypůjčit, musí si nejprve do telefonu stáhnout aplikaci Lime. Ta mu ukáže dostupné koloběžky v okolí, z nichž si může některou rovnou zarezervovat. Koloběžka se pak odemkne pomocí QR kódu v aplikaci.
V aplikaci zároveň platí pravidlo třikrát a dost. Pokud uživatel spáchá s koloběžkou tři přestupky, další už si nepůjčí, aplikace mu přestane fungovat.
Sdílené koloběžky fungují například od loňského podzimu i v sousedních Pardubicích. Také tady už po necelém měsíci provozu řešili problémy s parkováním, uživatelé koloběžky nechávali mimo určená parkoviště. „S těmi koloběžkami to není dotažené do konce, není to ideální. Hovořilo se o tom, že by se na komunikacích udělaly piktogramy, kam by se umísťovaly, aby se po ulicích nepovalovaly,“ uvedla starostka městského obvodu I Alena Stehnová (ANO).
Komplikace se sdílenými elektrokoloběžkami aktuálně řeší i další česká města, například Brno. „Ve většině případů jsou odstaveny na naprosto nevhodném místě, zavazí lidem při chůzi, kočárkům, nemluvě o tom, jak vážnou a nebezpečnou překážkou jsou pro hendikepované občany,“ uvádí Rada městské části Brno-střed, která požaduje po městu změnu.
Rada městské části Brno-střed v červnu za účelem regulace zpoplatnila každý jednotlivý prostředek, který je na území města pronajímán. Zároveň také žádá Magistrát města o stanovení maximálního počtu sdílených dopravních prostředků na území městské části Brno-střed a také o průběžné odstraňování nevhodně odstavených koloběžek. Požaduje také, aby Magistrát města Brna vyznačil nová místa určená jako parkovací plochy pro tyto prostředky.
„V důsledku prudkého nárůstu jejich množství na území města Brna v posledním roce dochází k odstavování velkého množství těchto prostředků na místech zcela nevhodných, případně nelegálních, například v zeleni, na přirozených i umělých vodících liniích, na parkovacích stáních, u laviček, na dětských hřištích a podobně. Navíc zaplňují i městské cyklostojany, kde následně znemožňují odstavování běžných jízdních kol. Stěžují si nám na ně také ve velkém občané. Jejich regulaci vidíme jako jedinou cestu ke zjednání nápravy,“ uvedl Jan Mandát (ODS), radní Brno-střed, do jehož gesce doprava spadá.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
A stále stejná písnička "na chodníku nemají koloběžky co dělat". Jenže na silnici je zabijou a žádná koloběžka navíc nemá vrtuli a není vrtulník. Koloběžkáři, stejně jako kolaři, jezdí po cyklostezkách. Ale cyklostezky jsou vždy jen opuštěný ostrůvek v moři ke kterému žádné cesty nevedou. Nedávno mě chytili dva rozumbradové z městské police na chodníku s kolem. Nic nepomohlo vysvětlení, že jedu pomalu a jedu k cyklostezce. Chybělo mi už jen asi 500 metrů. Prý mám jet po silnici nebo to tlačit. Zkoušeli jste někdo tlačit kolo nebo koloběžku 5 km ?